Pladespilleren avatar

Pladespilleren.dk 

Besøg hos Per - En snedker der bygger STORE højttalere 

Seneste opdatering 1. juli 2020


Besøg hos Per i Holte

Det er altid ødelæggende for ens selvtillid, når man besøger en rigtig håndværker. Hvorfor kan jeg ikke gøre det? Sådan fik jeg det også, da jeg besøgte Per i Holte. Han er snedker og ikke blot højttalerne har han selv bygget, nej den flotte trappe op til første sal i det store hus har han da også lavet.

Det hele startede dog med at Per kontaktede mig vedrørende den tyske Derenville DAE-1 motor. Han har også en DIY udgave af Platine Verdier og nu også den samme motor. Der var lidt problemer med opsætningen, hvilket der til dels stadig er. Her snakker vi computere og et lidt langhåret program til styring af motoren.

Per og PlatineFR64fx hos Per

Per meldte frejdigt ud i sin mail: "Jo jeg har bygget højttalere, men der bliver jo hele tiden bygget noget". Med den udmelding var nysgerrigheden vakt, så jeg tog toget til Holte og trådte ind i de hellige haller. Det ca, 200 m2 store hus er beboelse på 1. sal, stue og kælder med værksted. Vi holdt os i stuetagen, hvor der var hifi. Rummene er noget bare og der kunne alvorligt trænges til nogle tæpper, gardiner eller anden dæmpning. En snarlig flytning er dog planlagt, så der sker ikke lige så meget på den front.

Pers udgave af DIY Platine Verdier er monteret i en solid massiv aluklods. Denne sidder i et hjemmelavet system, som på et eller andet tidspunkt vil kunne justeres i vater via de runde knapper der ses på billederne. Der er to arme. Den for mig velkendte Fidelity Research FR64 fx, monteret med en Ortofon MC 7500 pickup (som jeg solgte til ham for mere end 10 år siden!). Den anden er en hjemmelavet tangentialarm. Meget flot, men der mangler en pumpe. Armen skal  køre med en Ortofon MC 5000. Tja, hvad kan man så undre sig over her? En snedker der arbejder med metal! Per indrømmer blankt, at det er svært, men han har drejebænk og det fornødne værktøj i kælderen. Metal opfører sig dog meget anderledes end træ.

Nu vi er ved metal, så står der i midten en stor 50 kg ”klump”. Massiv aluminium sænket ned i en træramme. Dette er forstadiet til endnu en pladespiller. Hvordan og hvornår vides ikke. Den bliver dog tung!

Billederne herunder: Til venstre den sore 50 kg alublik nedsænket i trærammen. I midten den meget flotte tangentialarm - bemærk liften i højre side. Til højre Derenville motoren og en lufttank, der skal fungere som "kondensatore", når en passende pumpe er skaffet.

Aluklump hos PerTangentialrm PerMotor og lufttank Per

Til venstre står en forstærker man kun kan bliver imponeret af. En Air Tight ATM 300R single ended 300 B. Her med de originale Western Electric udgangsrør, der yder to gange ca. 8 watt, som dog er rigeligt til de store højttalere med en følsomhed omkring de 100 dB. Kontrolforstærkene er en meget imponerende dobbelt mono balancret KRS fra Krell.  Desværre virker den indbyggede RIAA ikke, da  en eller anden har leget med både loddekolbe og værktøj internt. Til liniesignaler er den dog OK.

Til pladespilleren er der derfor indkoblet en mindre Parasound RIAA, som dog snart står for udskifting.  Jeg så ikke nogen CD-afspiller, men vi streamede fra TIDAL til en Calyx 24/102 DAC. Per fortalte, at han forventer at skifte til Qobuz, da det skulle være bedre (jeg tvivller!). Det siges ikke at være tilgængeligt i Danmark, men ifølge Per så kan man godt. Som kilde anvendes en Macbook og Roon. "En af mine kammerater siger det er userøst at bruge MacBook, men der er jo altid plads til forbedring." 

Endelig er der selvfølgelig højttalerne. Ikke at man sådan lige overser dem. Et Kinoshita system med to TAD 15” basser og et stort træhorn med TAD 4001 driver. Filteret er her fra et sæt TAD 2402. Ifølge Per passer det fint til hans system.  Se mere om Kinoshita her: http://www.reyaudio.com/large-e.html  Umiddelbart ser det ud til at Pers system svare til RM-6VC. En absolut kapabel studiemonitor med mulighed for op til 130 dB lydtryk!  Bemærk også at der findes et endnu størres Kinoshita system med 4 stk. 15" basser pr side.

Airtehght hos PerKrell hos Per

Per fortæller:  ”Jeg byggede højttalerne for et par år siden og da jeg ikke har erfaring med at bygge delefiltre, havde jeg en aftale om fremstilling af et passende filter. Det blev dog ikke til noget.  så kasserne har bare stået der i lang tid. Men så tænkte jeg, at nu ville jeg høre om de lød ordentligt, for ellers skulle de ud. Så samlede jeg dem, havde et sæt TAD TN 4 delefiltre, beregnet til 4 basser, det brugte jeg, Tror nok lige at det spiller godt." Tja, det var så det. jeg var kommet for at høre. Jeg kan bare sige "Godt de ikke blev smidt ud!"

Per fortsætter: ”Da jeg lavede TAD hornene, havde jeg lånt et sæt originale TAD 4001 horn, som jeg kunne måle direkte på.” Der er lavet flere horn. I værelset ved siden af står et mindre system beregnet til én bas. Kasserne er dog tomme. Endnu et kommende projekt og ikke til salg (jeg spurgte!).  "Kinoshita boksene har jeg selv tegnet, ud fra de oplysninger jeg kunne finde," Højttalerne står i nøddetræ og det er noget af det flotteste snedkerarbejde jeg har set. Ca. 200 kg pr boks. De står på hjul, så de kan flyttes rundt.

Bag anlægget gemmer der sig en stor solid boks. Lavet med 10 mm aluplader, ser det hele meget prof ud. Internet gemmer der sig en meget stor 3.000 VA skilletrafo. Per fortæller at den afgjort gør en forskel.

Powerboks PerStue hos Per

Kinoshita hos Per

Kinoshida close



Akustik og store højttalere

Kan alt der lækre grej så spille? Tja, det skulle vise sig.

Som nævnt er rummet meget levende og det er tydeligt noget hårdt. Det første vi lytter til er stramet fra TIDAL. Lyden er meget glat og i første omgang også meget ubesværet og let uden egentlig bund. Den kommer dog! I et system som dette er der kun bas, når den skal være der! Meget typisk for så store højttalere, de holder sig lidt tilbage og så pludselig lukkes der op for sluserne. Jeg kunne dog godt høre at der lige manglede lidt opløsning opefter. Især kvindestemmer blev lidt lukket ned. Den øverste top står dog fint, så ingen grund til at sætte en egentlig diskant på. Mit indtryk blev forstærket da vi skiftede til LP. Her var der dog også andre problemer. Der var brum og den lille Parasound RIAA er nok ikke det optimale til en pladespiller i denne kaliber. MC 7500 passer heller ikke her og både mistilpasningen og en manglende stelledning bidrog til en alt andet end optimal gengivelse fra den imponerende pladespiller. Efter besøget meldte Per tilbage, at han havde fået styr på stelforbindelsen og at brummet var væk. 

Der er afgjort noget at arbejde på. Per fortalte at han har kig på en EAR 324 RIAA, som han snart skal låne hjem. Tror helt sikkert der er en anden verden.

Problemerne omkring opsætning af motoren skal også løses. Lige nu sker justering vha. en app på hans iPhone. En lille magnet er monteret på undersiden af tallerkenen. Når den passerer telefonen beregnes omdrejningstiden og dermed hastigheden. Denne kan så justeres på motoren. Virkede fint, men jeg syntes jeg hørte et meget lavfrekvent ”bump” fra pickuppen i starten af den første plade vi spillede. Længere inde, var der ikke noget. Uskærmede magneter og MC-pickupper er ikke nogen god cocktail!

Samlet indtryk

De store Kinoshita er imponerende og jeg kunne sagtens høre igennem de mangler der var, samt de akustiske udfordringer i rummet. En højttaler jeg kun kan drømme om, da de under igen omstændigheder kan være i min lille stue. Der skal nok lige måles og justeres lidt på filtrene, men så er det ikke bare flotte og gode højttalere, men verdensklasse! Det her er rigtige mandehøjttalere. Når der er dynamik, bas og kontrol med ”kun” 8 rørwatt, så er der tale om en ægte high-end højttaler. Her skal vi ikke glemme Air Tight effektforstærkeren, som nærmest er designet til denne type højttaler. Pladespilleren er ikke helt oppe og køre og det er næsten synd at blande transistorer ind i signalet via den ellers fine Krell kontrolforstærker. Det skal blive spændende at høre, hvad Per opnår, når det hele bliver optimeret.


 TILBAGE TIL FORSIDEN