_________________
_______________________________________________________________________________

Rega Ania low output MC pickup
Pris:  4.950,-
Producent:  Rega, England
Import og forhandling: Medlyd

Engelske Rega må være kendt af alle. De har et kæmpe program med alt fra pladespillere og arme, til forstærkere, CD-afspillerere, kabler og højttalere. Men så laver de jo også pickupper, hvilket man bestemt ikke skal glemme. Deres MM typer befinder sig i den overkommelige prisklasse, men byder på fremragende kvalitet og så passer de naturligvis med Regas egne pladespillere og arme.

For ca. 5 år siden overraskede Rega med deres første MC pickup. Apheta var dyr og efter hvad man kunne læse i specielt de engelske medier, nok ikke helt færdigudviklet. Senere kom den meget forbedrede Apheta II,  som stadig er i deres program. Den forholdsvis nye Aphelion er nu topppen i programmet og kan tælles med i den ægte high-end klasse.

Nu har vi så den nye Ania (flot navn!), der befinder sig en meget populær prisklasse, hvor der er mange gode pickupper. Det var med stor spænding jeg afventede at modtage den fra Medlyd.

Rega Ania

Som de øvrige i Regas MC program er Ania ikke en helt almindelig MC pickup. Hvorfor skal alt også være det samme? Modigt at Rega tør skille sig ud, men det har de jo gjort før. Der er tale om en helt åben konstruktion, dog dækket af en tynd gennemsigtig plastikskal, hvilket gør monteringen noget nemmere. En nålebeskytter er der også, hvilket absolut er en fordel med en nålefane der stikker frem og ellers nemt kan komme til skade. Ania er en sart konstruktion, der bestemt ikke er glad for støveklude eller en striktrøje, som kommer for tæt på. Det samme kan siges om mange andre MC pickupper, men her er det helt åbenlyst.

Der hvor Ania skiller sig ud, er den interne opbygning. Her har den lige som de dyrere modeller en nålefane der er fæstnet i et gummiophæng, men helt uden den ellers obligatoriske pianotråd, der holder nålen fast forankret bag magnetsystemet. Der ses et tydeligt luftgab mellem den synlige spole og magnetsystemet (billedet her til venstre).. Det ser næsten ud som om nålefanen ”svæver” i forhold til resten. Man ser også tydeligt, at spolesystemet sidder lidt skråt. Det kommer naturligt på plads, når nålen hviler i rillen med korrekt nåletryk.Tegningen herunder viser, hvordan en typisk MC pickup er konstrueret, med en tynd "pianotråd", der holder spolesystemet fast op mod en dæmpering. ("g" på tegningen)

Rega oplyser, at de er ene om den trådløse opbygning, der stiller store krav til ophænget. Tyske Clear Audio hævder dog det samme. MC med pianotraadJeg har ikke kunnet finde billeder af opbygningen af Clear Audios pickupper, men de beskriver det som ”… dieser Aufbau vermeidet einen Spanndraht, da der Nadelträger auf einer Wippe gelagert ist.” (… denne opbygning kræver ikke en spændetråd, idet nålefanen er fæstnet i en vippe). Japanske Miyamia har et andet koncept uden tråden, men med en slags ”uni-pivot” ophæng hvor nålefanen med hjælp fra en gummi "fjeder" drejer om en spids placeret i en fordybning.. Således er både den tyske og den japanske version af ”ingen tråd” anderledes end Regas, og de  ligger i helt andre prisklasser end Rega Ania. Bedømt alene ud fra det parameter, var jeg spændt på lyden.

Her til højre et billede af en typisk MC konstruktion. Kigger man på billedet af Rega Ania, ser man tydligt forskellen.

Data for Rega Ania lovede godt:

Anbefalet nåletryk 1.75 - 2.00 g
Anbefalet belastning 100 ohm
Indre impedans 10 ohm
Udgangsspænding 0,4 mV
Kanalseparation ≥ 29dB
Vægt 6 g
Neodymium magnet
Alu nålefane med elliptisk nål

Kompliance er ikke oplyst, men da den er bygget til Regas egne arme, burde de fleste god arme kunne arbejde fint.  Kun den lave egenvægt skal der liges tages hensyn til, så pickuppen kan udbalnceres i armen.

Den er meget lave vægt på kun 6 gram skyldes en opbygning i et hårdt glas/plastmateriale, samt den meget "luftige konstruktion" med kig ind til hele "motor" systemet. Huset har gevindhuller og der skal således ikke bruges møtrikker. Ania har også et 3. fronthul til bruge med Regas egne arme. Det pointeres dog at man ikke skal bruge for lange skruer, som kan trænge ind og ødelægge pickuppen. Rega anbefaler, at man bruger de medfølgende skruer. Efter montering i armen finder man ud af, at den lille "pind der stikker ud live over nålen er rigtig god til at sigte med. Man ser nemt hvor nålen vil ramme pladen.

I første omgang kom Rega Ania i et træhus fra italienske Audio Silente og blev monteret i en Jelco SA-750 L 12" arm. Andre huse blev også prøvet, blandt andet Jelcos eget HS-30. Der blev spillet masser af pladesider, idet Bent Sejbæk tydeligt gjorde opmærksom på, at der skulle 50 timer til, før den åbnede op. 50 timer er lang tid! Det er to fulde døgn kun med den ene pickup. Jeg har 20 andre, som jeg også gerne vil høre, så Ania fik lov til at køre en masse pladesider helt uden lyd igennem. Om jeg nåede op på de 50 timer, skal jeg ikke kunne sige, men efter en 3-4 uger kom der mere styr på sagerne.

Eneste lille problem jeg havde var en let snerren. Stelforbindelsen fra Ania må være anderledes, måske beregnet til Regas egne arme, der har en anden måde at gøre det på. Det virkede ikke forstyrrende mens jeg hørte musik og heller ikke i pauser. Men skruer man op med armen løftet var der en let snerren, som jeg ikke har oplevet på andre pickupper. Jeg prøvede 4 forskellige arme og prøvede også at slukke pladespillernes motor, men det var der stadig. Måske den metalfrie konstruktion har noget at skulle sige i denne sammenhæng, idet hele spolesystemet ligger meget åbent og uskærmet?

Lyden af krop og frigjort energi.

Lige ud af boksen leverer Ania en meget glat og lidt højflig gengivelse blev efter noget tilspilning afløst af en gengivelse med mere overblik og et godt greb om musikken. Det er en pickup som allerede fra starten har noget indbygget spilleglæde og dynamik - men det bliver bedre!

Efter ca. 30 timer ændrede det hele lidt karakter. Der var stadig tale om en  glat og netral gengivelse, men nu med mere "kod" og krop på det hele. Stemmer stod mere fysisk og bundern var med mere magt og pondus. Det er  ikke ne pickup, der bare skøjter hen over tingene, den vil gerne gøre lidt opmærksom på sig selv. Det sker så med ekstra energi og en dejlig nerve, som så til gengæld undertrykker detaljer og det gennemsigtige luftige i lydbilledet. Her skal tune noget tættere på og det må gerne være noget mere lige på. Super godt til pop/rock eller big band jazz.  På mange måder mindre en "hifi" pcikup og mere en aftaster der tolker og siger "her bestemmer jeg". Der er magt bag såvel rock som store klassike værker. Til gengæld lukkes der lidt ned for detaljerne og det luftige i gengivlelsen. Man skal under alle omstændigheder eksperimentere lidt med belastningen og jeg fandt at 300 ohm gav en mere frigjort gengivelse end de anbefalede 100 ohm. .Ania er ikke specielt følsom over for pladestøj, som gengives kort og i et andet plan end musikken. Den spiller også de gamle lidt mere slidse plader i samlingem. uden man får dårlige nerver.

Musik!

Gode gamle Louis Armstrong sammen med Ella Fitzgerald på "Ella & Louis"  - Moonligt in Vermont. Stemmerne står flot i lydbilledet  med alt den energi man kan forlange. Trometten kommer godt igennem i denne dynamiske optaglese og pickuppen klarer det rigtig pænt.

Totalt set er Rega Ania en super god pickup i den svære prisklasse omkring de 5.000,- . Den oser af spilleglæde og nærvær, men er ikke så opløst og luftig opefter, som andre jeg har oplevet i denne prisklasse. Den var bsolut en appetitvækker til at lægge et øre til en af de større modeller i Regas MC-serie.  For at opnå den optimale synergi bør den nok kombineres med en af Regas egne arme.