Goldnote Valore 425 plus - pris:  ca. 11.000,- (uden pickup)
Shelter 301 mkII pickup – ca. 6900 ,-
Goldnote PH 10 Pris:  ca. 10.000,-

Senest opdateret 2. september 2020

Nye italienske toner

Navnet lyder lidt bekendt; GOLDNOTE. Men her er det hverken Schweiziske prestigeprodukter eller engelske rørforstærkere det gælder. I stedet er det italiensk design og anderledes produkter samlet i et kæmpe program. Goldnote leverer alt fra pickupper over arme til pladespillere. I alle kategorier finder vi produkter fra det overkommelige til ægte high end, hvor man nok skal spørge banken først. Forstærkere, CD afspillere og medie servere laver de også. Endelig er der kommet en serie af meget spændende højttalere samt kabler, rack  og meget mere. Alt i alt et imponerende program fra en her i Danmark forholdsvis ukendt producent.

Goldnote ValorePladespiller med attitude.

Goldnote Valore 425 plus er nummer to fra "bunden" om man så kan sige. Vi befinder os i et segment, hvor der er mange om buddet og man skal gøre sig umage for at kunne følge med. Der er tale om en budgetmodel, men alligevel er der nogle gode fornuftige løsninger undervejs. Testeksemplaret var i sort mat lakeret MDF med en pæn finish. Den findes også i andre farver eller med finer til en lille merpris. En udgave er med plint i klar akryl, men om den sælges i DK, ved jeg ikke. Plinten på det anmeldte eksemplar er forholdsvis kraftig og hviler på 3 koniske "ben", der minder om afrundede spikes. De er glatte og skubber man til pladespillere, glider den let hen over overfladen. En form for gummi eller andet med større friktion ville være at foretrække. Har man tre små 0-ringe klares det dog nemt. Den monterede arm er Goldnotes egen konstruktion; en let neddroslet version af B 5.1, der separat koster ca. 5.000,- kroner. Den er på 9" og med fornuftige kuglelejer, og virker stabil. Der er en forholdsvis stor tung kontravægt ret tæt på omdrejningspunktet. Kablet er med standard SME bøsning, der passer op i armen, så der kan eksperimenteres med andre typer end det medfølgende.

Pladetallerkenen er af 30 mm akryl og med et godt solidt leje, hvor akslen har en spiral, der sørger for løbende smøring. Den ca. 2 kg. tunge pladetallerken er skruet fast til lejet via centerspindlen. Motoren er Goldnotes egen og den trækker via en forholdsvis stor timeglas formet skive og en rund rem. Det hele er ret stramt koblet sammen, og start og stop foregår imponerende hurtigt. Her har vi altså en noget anden filosofi, med en forholdsvis let pladetallerken, der holdes i en konstant hastighed af en kraftig motor. Motoren er en 3-faset AC, der kontrolleres fra en lille ekstern boks. Her omformes AC til DC og igen digitalt til 3-faset AC, der trækker motoren. Goldnotes specielle styring sikrer optimal trækkraft og kontrol. På den lille boks er der knapper for 33 og 45 omdrejninger. Man kan også finindstille hastigheden med en stroboskop skive, hvis det ønskes.

Normalt leveres Valore 425 plus uden pickup. Men testeksemplaret var forsynet med en Shelter 301 mkII. Selv om det er den mindste i Shelters MC program, så er det trods alt en meget flot pickup at sætte på en pladespiller i denne prisklasse. 301 mkII har konisk nål og leverer ca. 0,4 mV ud.  Jeg ville gerne have monteret en af mine egne pickupper, men den monterede sad rigtigt godt fast. Med fare for skader på både arm og pickup droppede jeg det, og lyttede udelukkende på den fremragende Shelter, som bestemt ikke var det begrænsende led i denne opsætning.

Valore 2Lyden af lethed

Hvis man kan tale om forskelle på store tunge pladespiller og så modeller i letvægtsklassen, så har vi en af de sidstnævnte her. Der leveres en gengivelse med noget mindre fylde og kontrol i de lavere oktaver, men til gengæld mangler der ikke noget i hurtighed og ekspansionsvilje. Gengivelsen præges af en dejlig frigjorthed fra den øvre mellemtone og et pænt stykke op. Pladespilleren lyder "hurtig" og med en god energi i musikken. Den medfølgende Shelter er ikke verdens mest velopløste og detaljerede i toppen, men det kan man heller ikke forvente med en konisk nål. Til gengæld er denne kombination svært at lokke på glat is. Absolut ingen tendenser til at lyde aggressiv eller presset. Der leveres et pænt overblik og et rimeligt bredt lydbillede. Dybden og evnen til at skille alle detaljerne ud, skal man ikke forvente i denne prisklasse, selv om den slap rimeligt godt fra det. Mere vigtigt er spilleglæden og det at man kan lytte til sine plader, uden at fokusere på betoninger eller egentlige fejl. Man kan sige, at den lidt manglende fylde nedefter, kan være en ulempe, hvis man er til de tungere musikgenrer. Men alligevel opvejes det så af det hurtige antrit og letheden i lydbilledet. Godt gået i denne prisklasse.

Musik

Der blev lyttet til meget musik i de ca. 2 måneder jeg have Goldnote pladespilleren til låns. Alt fra god jazz med Dave Brubeck Quartet over Pink Floyd til Roger Waters og Leonard Cohen. Her blot et par få eksempler:

Rickee Lee Jones fra hendes debutplade af samme navn. Her i en Mobile Fidelity udgave. Den er dynamisk og yderst fornemt optaget. Det var også en fornøjelse at lytte til den over Valore 425 plus. Godt med vægt i den øvre bas, hvor tingene starter og stopper som de skal. Den lave bas er trukket lidt i baggrunden, men den er der og den er på ingen måde forkert. Rickees stemme står veldefineret i midten af lydbilledet. Noget mere oppe i front med højttalerne, end jeg er vant til, men med god bredde og definition. Generelt kan man sige, at der ikke er meget som blander sig negativt i oplevelsen, da det hele spiller utroligt let og ubesværet.

Madeleine Peyroux - Secular Hymns. Igen en formidabel kvindestemme og en fremragende plade. Man hører med det samme at der er styr på stemmen, som står flot centreret og med rum omkring optagelsen. Lydbilledet var også her noget mindre og ikke så transparent som på mine langt dyrere analoge kilder. Til gengæld var der en dejlig intimitet og varme i gengivelsen. Der er indlevelse og nærvær, så man uvilkårligt læner sig tilbage og slapper af - nyder musikken.

Endelig kom de så noget mere slagkraft og bund fra California Project / Papa Doo Run Run på Telarc. En plade med Beach Boys musik men tolket loyalt og med ekstra gang i bundent. Optagelse kan med rette beskrives som "imponatorlyd". Der er godt med skub i de lave oktaver og det hele kører for fuld fart. Det magter Valore 425 plus også, så tilhængere af de mere hårdtslående genrer vil også kunne nyde godt af kvaliteterne.

Klassisk musik skulle der også lyttes til. En fremragende japansk London presning af Albéniz/Suite Espanola. En af den slags plader hvor højttalere og stue forsvinder og bliver opslugt af musikken. Valore 425 plus kunne absolut yde musikken retfærdighed, men i en lid mindre fysik udgave. Der var rum og bredde i lydbilledet. Dynamisk var lidt tilbageholdende og de helt små nuancer i toppen var noget dæmpet. Til gengæld blev selv de mest dynamiske passager sporet og afspillet uden problemer. Der var overblik og kontrol. En fornem plade gengivet rigtigt flot, så klassik blev også klaret med bravour.

Godlnote front10PH-10 En rigtig italiener - der også findes i rød!

PH-10 er en flot og noget anderledes RIAA. Den leveres som her i sort, men også i blank og rød eloksering. Fronten har kun en enkelt drejeknap og så et forholdsvis stort LCD display. Hvordan man tænder den, stod der ikke noget om i manualen, men efter flere forsøg lykkedes det. Den runde kontrolknap holdes inde i 5-6 sekunder og der kommer liv i displayet. Herefter kan man dreje sig gennem menuer og via tryk og drej på knappen, indstille rigtigt mange parametre. Der kan vælges mellem 2 indgange. Altså 2 pladespillere eller to arme. Begge kan vælges som MM eller MC. Indgangsfølsomheden kan ændres i 4 trin med 3dB forskel. Indgangsimpedansen kan ændres i 9 trin fra 10 ohm til 47 kohm. Underligt nok gælder alle impedanserne også i MM indstillingen, hvilken kan give et meget usædvanligt lydmæssigt resultat. Endelig er der 6 forskellige frekvenskorrektioner. Ud over standard RIAA er der en for DECCA LONDON og en COLUMBIA CBS korrektion. Alle tre kan så tilføjes en "enhance" funktion, der hæver toppen lidt og ifølge Goldnote gør lyden mere sprød og livlig på døde optagelser. Med hensyn til de to ekstra korrektionskurver, skal man huske på, at ALLE stereoplader er skåret med RIAA kurven. Hvis du vil have gavn af de to andre, så virker det kun på monoplader fra før ca. 1954.

Bagsiden er godt fyldt ud. Den viser tydeligt de mange funktioner og næsten lige så mange muligheder for opdateringer og forbedringer (se evt. www.goldnote.it for en komplet liste). I denne version anvendes den interne strømforsyning, men den kan også forsynes med en bedre ekstern. På bagsiden finder man også en tilslutning for "processor". Den kan f.eks. anvendes ved tilkobling af en separat rør analogdel på udgangen, samt diverse styringer af funktionerne via andre Goldnote apparater. Endelig er der en USB til opdatering af software. Der er fornuftige bøsninger til ind- og udgange. Sidstnævnte findes også i en balanceret version via XLR bøsninger. Disse blev primært anvendt under testen. Selv om bagpladen er pænt fyldt ud, er det rimeligt nemt at komme til med stik og stelkabler. Kun det kraftige netkabel løftede nærmest den lille og kun 4 kg tunge RIAA.

Goldnote backLyden af glathed og italiensk ro.

Lydmæssigt følger PH-10 meget godt filosofien fra Valore pladespilleren, som også blev brugt. Primært var det dog mine egne pladespiller samt pickupper fra Benz, Koetsu og Shure der blev benyttet. Der er igen tale om en umiddelbar glat og homogen gengivelse. Der er ingen støj at spore, hverken med MM eller MC. Skift mellem de to indgange foregår smertefrit omend med en del tryk og drej på betjeningsknappen. Til gengæld er det en fornøjelse med de mange impedanser og følsomheder der kan vælges, helt uden man skal rode med små dipswitches bag apparatet. PH-10 er afgjort en meget fleksibel RIAA med mange muligheder.

Italienere er nok meste kendt for deres temperament, men her er det snarere ro og overblik der præger gengivelsen. Der er ikke noget som stikker ud eller specielt noget man fokuserer på. Kort sagt gør PH-10 ikke så meget opmærksom på sig selv. Hvis der er noget, er det mere undladelses synder, snarere end fokusering på specielle områder. Den hører ikke til de mest afslørende og dynamiske RIAA forstærkere, jeg har oplevet, men den falder heller ikke i den modsatte grøft. Set i forhold til det prissegment vi befinder os i, glemmer man lidt, at det ikke er et high end produkt der lyttes igennem. Set i det aspekt er der tale om en absolut fornem RIAA. Den er dog præget af en let udglatning af detaljerne. Noget man dog næppe vil bemærke, med mindre man har haft lejlighed til at prøve langt dyrere og bedre RIAA forstærkere.

PH10 insidePH-10 viste dog tydeligt forskellen på de pickupper jeg prøvede. Den arbejdede lige godt med MM og MC. De mange impedansmuligheder gjorde det let at finde en optimal indstilling. Med min Benz LPs var der god kontrol i de frekvensmæssige yderpunkter. Pickuppen faste gengivelse kom helt til udtryk og der var ingen tvivl om, at denne kombination gave et rigtigt godt lydmæssigt resultat. Kun lige det sidste i dynamik og detaljer var trådt i baggrunden.

Når man ved hvor meget en god strømforsyning kan betyde, vil jeg absolut tro, at denne opgradering kan løfte kvaliteten til et højere niveau.

Goldnote Valore 425 og PH10 var begge positive bekendtskaber. De viste tydeligt, at italienerne fra Goldnote, ved hvad de laver. Valore 425 er et velkomment alternativ i prisklassen omkring om de 10.000 kroner. Nøgleordene her er spilleglæde og sammenhæng. Den fortjener en god pickup og vil så levere rigtig god musik, som kun en pladespiller kan.

PH-10 Riaa'en er super alsidig og med et absolut flot design. Hertil er den fremtidssikret og kan udvides på flere fronter. Selv her i basisversionen er der tale om en god RIAA. Den må nok primært henvende sig til dem der kan gøre brug af de to indgange - enten en pladespiller med 2 arme, eller 2 pladespillere. Men så er den også en fornøjelse at have med at gøre. Lyden er støjsvag, glat og yderst neutral. De specielle funktioner med ekstra EQ og andre korrektionskurver kan jeg ikke lige se behovet for, men andre vil måske finde det meget hensigtsmæssigt. En rigtig god RIAA til en fornuftig pris.