Ortofon Concorde Century - Krom og elegance!
Pickup nr. 708 af 1.000. Fremstillet 19-12-2018
Pris: kr. 4.500,- (kr. 6.200 pr. juli 2022).

Seneste opdatering 30. juli 2022 (Anmeldt 2019)

Concorde flyDanske Ortofon  har for nyligt fejret deres 100 års jubilæum. I den anledning lancerede de sidste år deres Century 100 MC pickup, som nu er udsolgt. Der var også en SPU Century, men om den stadig kan leveres, ved jeg ikke. Nu er der dog muligt at få fat i den meget klassiske og langt mere overkommelige Concorde Century.

Hvis du spørger manden på gaden ”Hvad er en Concorde” så vil nogle nok kunne huske det engelsk/franske overlydsfly, der blev sat i fast rute mellem London og New York tilbage i 1976. Efter nogle alvorlige fejl i oktober 2003 blev det fælles projekt skrottet. Men stiller du det samme spørgsmål til hifi- eller DJ-mand så er svaret klart: ”En super pickup fra Ortofon”.

Det karakteristiske og elegante Ortofon design blev bragt til verden tilbage i 1979 – altså for 40 år siden. Målet var at lave en integreret pickup som var nem at montere og nem at skifte nålefane på, uden brug af skruer eller fumlen med små kabler. Konceptet med det faste hus kendes også fra SPU og et par stykker mere fra Ortofon. Flere andre firmaer har lavet tilsvarende løsninger, dog ikke nogen så elegant og umiddelbart enkel som Ortofon Concorde. Denne udgave kom på markedet i 1979 og  blev således fejret sidste år med Concorde Anniversary 40 udgaven baseret på Ortofon 2M Blue.
Manden bag det ikoniske udseende er den prisvindende Jan Trägårdh, som faktisk vandt Dansk Industris designpris i 1979 for det slanke, enkle og rene design.

Concorde pickupper findes i et utal af versioner. Der har gennem tiden været en række forbedringer og designet findes både som MM og MC pickup. Nu har man så lanceret emnet for denne anmeldelse – Concorde Century. En meget flot udgave i anledning af Ortofons 100 års jubilæum.
Modsat mange af de tidligere udgaver af Concorde er dette absolut en hifi-pickup og ikke beregnet til DJ brug. Huset står i flot blank crom-finish og internt finder man forsølvede kobberkabler i spolesystemet. Angiveligt er Century baseret på erfaringerne fra 2M serien, men forfinet og tilpasset denne jubilæumsudgave

Concorde Century
Data -
Ortofon Concorde Century
Output:    5,8 mV
Anbefalet nåletryk:    2,0 gram
Nålefane:    Alu
Nåleslibning:     Nude Fine Line
Compliance:    16 um/mN
Indre impedans:    1200 ohm
Indre induktans:    630 mH
Egenvægt:    18,5 gram (integreret)
Finish:    Alu m. crom

Udpakning

Det var med en vis forventning jeg pakkede Condorde Century ud. Nu er det bestemt ikke første gang jeg prøver at pakke en pickup ud, men alligevel var der noget specielt over denne. Jeg har før oplevet meget dyre pickupper, der kom i en anonym æske stort set uden data eller nogen oplysninger. Det er bestemt ikke tilfældet her. Alt er gennemtænkt og præsenteres lækkert med manual, data og en lille mellemlægsskive, hvis man ønsker at bruge en sådan. Se billederne.

Concorde box-1Concorde Box-2Concorde box-4

Concorde overhang

Valg af arm og RIAA

Som det ses af data, er der tale om en hifi-pickup, der befinder sig godt i en mellemtung til tung arm. Jeg har prøvet den med en 12” Jelco LA-750 LB (beregnet armresonans 7,6 Hz) samt i min DV 507 mk II arm. I begge tilfælde fungerede det fint. Til gengæld passede pickuppen slet ikke med den meget tunge Glanz MH 124S (armresonans 5,7 Hz), hvor det hele gik i en meget kraftig resonans.

Ortofons opgiver ikke samlet masse for deres egen 9” arm TA-110, men de oplyser, at den arbejder optimalt med Ortofon Expression pickuppen (fast hus som Concorde). Den pickup vejer 28 gram og har en compliance på 11. Dette giver 8 Hz, hvis armens masse er omkring de 8 gram. Med andre ord må det siges, at Jelco armen med 11 grams masse kommer tæt på (29,5 gram incl. Concorde Century).

Ortofon beskriver selv Concorde designet som ”plug and play”. Her skal der ikke justeres overhang. Tja, det passer vel fint, hvis armen sidder i en fast defineret afstand fra pladens centrum. Måske en Technics SL 1200 er designet, så det passer. Det skal være en afstand, der passer med pickuppens længde. Gør den ikke det, så skal armen flyttes ved basen. Jeg benyttede min Feikert protractor og målte med Concorde Century i Jelco armen. Det viste, at den skulle nogle få mm frem, før det passede. Ikke noget problem med variabel armbase og jeg endte op med en effektiv armlængde på 292 mm og 14 mm overhang. I øvrigt skal Ortofon have ros for udformningen af selve nåleforparten. Den lille rille i fronten giver udsyn ned til selve nålen. Det gør justering samt den daglige betjening meget nemmere. Et tjek med mit udvalg af gamle Concorde afslørede, at disse var helt lukkede i fronten.

Under testen benyttede jeg min Accuphase C27 RIAA, men der var også lige en prototype RIAA fra danske NewOntech (http://www.newontech.dk/). De er nok mest kendt for deres DACs, men denne rene MM RIAA er en forløber for et par stykker, hvor der også vil være mulighed for MC indgang. Den er opbygget med en meget heftig strømforsyning og aktivt omkring en god IC. Ellers er det sparsomt med oplysninger. Den er ultra støjsvag og spiller på en dejlig flydende afslappet facon, uden noget der stikker af eller farver lyden. Mere kommer her på siden, når projektet udmunder i et færdigt produkt.

Ud over mine egne MM pickupper blev der også i perioden lyttet til en del nye, der indgår i en kommende test.

Lyden af 100 år og crom

Concorde x 4Først satte jeg lige min Concorde 40 på, for at mindes, hvordan den lød. Lidt irriterrende, at den er så let, at man skal bruge en ekstra vægt på arm eller selve pickuppen, for at kunne udbalancere den. Men den spillede fint. Lidt afdæmpet og lukket, men pænt niveau i de lave oktaver. Man kunne godt høre at den havde næsten 30 år på bagen.
Pladen var John Mayer / Continuum. Godt med fylde i bunden og hans karakteristiske bløde stemme. Nærvær, men også lidt tilbagelænet og knapt så afslørende.

Med Concorde Century kom der noget mere liv over det hele. Jeg blev bestemt ikke skuffet! Det var som forventet noget helt andet. Century har en imponerede magt nedefter. Det her er en pickup der vil frem i verden. Ikke defineret som de bedste (og langt dyrere MC-pickupper), men den har en spillefacon, der er befordrende for musiknydelsen. Punch og magt godt hjulpet af den mekanisk stabile konstruktion der ikke er hæmmpet af en ekstra plastikhus og skruer der skal fæstnes til armen. Det virker som om Century siger: ”Lad mig bares spille musik. Alt det der navlepilleri og detaljer, lader jeg andre om”. Man kan således godt høre, at den springer lidt over. Men til gengæld er der en umiddelbarhed, som besnærer. Det er nemt at spille musik med Concorde Century. Skal jeg absolut gå i detaljer, så er er stemmeområdet velopløst og står fint i lydbilledet, men lidt fremme tættere på lytteren, hvilket så til gengæld giver godt med detaljer og nærvær. Den øverste top er nok her hvor man siger – tja, det er jo en MM. Den er tør, neutral og meget nøgtern, men også lidt massiv og fysisk - "fylder" noget mere i lydbilledet.

I perioden med Century lyttede jeg nærmes automatisk til masser af gode gamle plader. Det var Clapton, Supertramp samt Cat Stevens og Fleetwood Mac. Det her lød jo næsten som i de gode gamle dage. Dengang gik jeg ikke så meget op i alle hifi-begreberne, der skulle bare spilles musik. Det gør Concorde Century så meget passende med Supertramps Crime of the Century. Der mangler ikke noget fra denne plade, hvor titlen må henvise til noget kriminelt i det gamle "century". Concorde Century opfører sig helt eksemplarisk. Musikken bringer mig tilbage til dengang. Det sker med en positiv og involverende spillestil, hvor musikken får lov til at flyde, Det er alt det gode, lækre der står tilbage, når den trods alt holder lidt igen med luft og detaljer. Concorde Century leverer  energi og fylde til musikken, så man mindes alle de gode stunder dengang i 1974.

Nyere musik blev også prøvet. Ja, det vil sige gammel ny musik med Diana Krall. Wallflower LP’en lyder lige så lækkert og blødt som altid. Der er lidt mindre luft og detaljer i toppen og strygerne er noget mere massive. Men hendes stemmer står flot i lydbilledet, der er bredt og meget veldefineret. Igen noget længere fremme og tæt på lytteren, end jeg er vant til. Lidt det samme med gode gamle Willie Nelson på pladen Amercan Classic. Man bliver umiddelbart imponeret over mandens sangstemme og hans indlevelse. Lydbiiiledet er bredt og veldefineret. Her måtte jeg lige høre pladen to gange. I et kort øjeblik var alt om bedømmelse af pickuppens kvaliteter og lyd glemt. Jeg lyttede bare til musikken. Således kan man sige, at de få steder Concorde Century måske springer lidt over de sidste detaljer, går det ikke ud over musikformidlingen. Man glemmer for et øjeblik, at det kan lyde anderledes.

En af mine favorit kvindestemmer er Stacey Kent her fra LP’en Dreamsville. Meget laid back jazz med kun piano, sax og så Staceys fløjelsbløde stemme. Her gengivet med indfølelse og masser af fylde. Jo, der mangler ikke noget. Anslaget på pianoet står dog lidt mindre distinkt og igen er oplevelsen noget tættere på, end jeg er vant til. Men det er stadig en fremragende musikalsk oplevelse, som Century til fulde formål at formildle. Endlig hørte jeg også en af mine favoritter Paul Simon. Det var det 5-dobbelte album "Collected Works", hvor jeg fik hørt 8 pladesider - ca. 3 timers god musik med alle de gamle klassikere. Lyden blev bare bedre og bedre jo mere jeg hørte. Jo den nye Concorde virker meget overbevisende.

Concorden flyver stadig. Det vil sige Ortofons Concorde Century. Den har en umiddelbar ”rigtig” måde at spille på. Den er dynamisk og lidt fremme i lydbilledet. Der sker en masse og den holder sig bestemt ikke tilbage. Frem for alt spilles al musik på en måde, så man får lyst til at høre mere. Umiddelbart er den nok bedst egnet til pop, rock og jazz, men kan gå an til det mere dynamiske og pompøse fra det klassiske. I denne prisklasse er det også muligt at få en MC-pickup, men har du den rette arm vil Ortofon Concorde Century være et nemmere valg og den kræver blot en almindelig god RIAA-indgang. Det største problem er nok, at der kun laves 1.000 stk. Ortofon må tage sig sammen og lave en ny Concorde Super, eller Concorde 2020? De har med Concorde Century endnu engang bevist, at Ortofon magter kunsten at lave en rigtig god MM pickup. Concorde Century spiller lige så godt som den ser ud.