Pladespilleren.dk


MC/RIAA forstærker  - Senest opdatere 9. oktober  2011

I modsætning til liniekilder som cd-afspiller eller en tuner så leverer en pladespiller et meget svagere signal - mange 1000 gange lavere. Desuden er signalet ikke frekvenslnieært, men forbetonet med den såkaldte RIAA kurve (Recording Industri Association og America).

Stort set alle LP'er er indspillet efter RIAA-kurven. (Dette gælder dog ikke vise meget gamle plader og 78'ere). RIAA kurver sænker basområdet med 20 dB og hæver diskanten med 20 dB. Ved afspilning korrigeres dette, så vi får en ret frekvensgang. Se kurven herunder:

Hvorfor gør man så det? For det første for at spare plads i rillerne. Basmodulationerne er typisk meget kraftige og skulle de indspilles ville de fylde alt for meget. Desuden ville hverken skærehovedet der skærer pladerne eller vores pick-up'er være i stand til at følge de kraftige udsving. Diskantsignalet fylder ikke så meget så det kan vi nemt hæve.

Samtidig får vi så også en støjmæssig fordel ved afspilningen, hvor det højfrekvente signal sænkes 20 dB og dermed reducerer støj (sussss) effektivt. På den anden side kan det give alvorlige problemer med brum og snerren da de lave frekvenser forstærkes uforholds-mæssigt meget – ja faktisk millioner af gange på vejen ud til højttalerne.

Tidligere var RIAA forstærkeren indbygget i de fleste kontrolforstærkere eller integrerede forstærkere. Med andre ord, så havde de en "pladespiller indgang". Det ser man ikke så meget mere, med mindre man rykker lidt op i pris- og kvalitetsskalaen. Har du en ældre reciever eller forstærker med indgang til pladespiller, vil du oftest  se en  lille skrue til stel eller "jord". I så fald må der også være en pladespiller indgang.  I de bedre forstærker er denne indbyggede RIAA eller forforstærker ofte af en udmærket kvalitet. De bedste RIAA-forstærkere kommer som separate apparater og de kan være små med en lille extern netforsyning eller store voldsomme sager med rør og en pris der får de fleste til at gå i brædderne.

 

Til venstere 3 små eksterne RIAA/MC forstærkere fra ClearAudio, Graham og Trichord.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskellige typer forstærkere til forskellige pick-up'er

Kravene til vores RIAA varier. Den  skal passe til pick-up'en, altså hvilken type vi nu anvender.

Lige som man ikke kan sættes cykeldæk på en bil, skal tingende også passe sammen, når man kobler sin pladespiller og dermed pick-up til en passende indgang. Der er 3 primære parametre man især skal være opmærksom på - se  herunder:

 


 
MM MC-high output MC low
Indgangsfølsomhed (forstærkning)
 
2 –10 mV 2-10 mV 0,1-2 mV
Indgangsimpedans (belastning) Typisk 47 kohm Typisk 47 kohm Typisk 10-200 ohm
 

Indgangskapacitet (kun relevant ved MM-pick'uper)
 

 

47 – 200 pF

 

Ingen/ringe betydning

 

Ingen/ringe betydning

Lad os kigge på de 3 typer hver for sig.

En typisk MM pickup skal belastes med omkring de 47 kohm og har en forholdsvis højt output. De 47 kohms udgør en såkaldt impedans tilpasning. Det har noget med pickuppens udgangsimpedans at gøre, men se i første omgang bort fra dette tekniske begreb. Noter blot at en MM pickup typisk har en langt højere udgangsimpedans end en MC pickup. Derfor er den også følsom ovefor den kapacitive belastning.

En MM vil sammen med belastninger give en let løft ved de øvre frekvenser. I værste fald kan det gå så galt, at man modtager AM raido! Det løses ved en let kapacitiv belasning, som lægger toppen ned. Samtidig kan det løse en masse støj problemer. I praksis sidder der ofte en sådan kondensator i indgang - f.eks. 100 pF. På de bedre RIAA forstærkere, kan man selv skifter mellem dem og opleve forskellen. Jo mindre værdi, desto mere løft i toppen vil du opleve.

Visse MM typer kan med fordel belastes med mindre en 47 kohm. Her kan f.eks. nævnes Decca London som jeg har oplevet spille bedre ind i 22 kohm.

High output MC er en slags mellemting. De har omkring samme udgangsniveau som en MC, men samtidig også gerne lavere udgangsimpedans. De kan være følsomme for kapacitiv belastning, men normalt er de ikke. Til gengæld kan de kræve lidt mere forstærkning end en typisk MM pickup. Har du ikke mulighed for at ændre forstærkningen på din RIAA, vil du opleve, at der skal skrues noget højere op.

En ægte MC pickup har lavt output og samtidig en lav udgangsimpedans. Det kan sammenlignes med en udgangsforstærkers dæmpningsfaktor. Typisk vil den ligge omkring de 10 ohm. Det vil sige den mere optimalt kan drive den efterfølgende belastning. Samtidig er den stort set ufølsom for kapacitiv belastning.

Det er dog ikke ensbetydende med at den er ufølsom overfor belastning. Faktisk tvært imod. Typisk belaster man en MC med omkring 100 ohm. Der kan dog opnås meget store forskelle ved at eksperimentere her. Noge mener at selv få ohm kan give en forskel. Selv vil jeg sige at der skal lidt mere til.

En tommelfingerregel siger omkring 10 gang udgangsimpedansen. Det er dog ikke altid "nok". Mange af f.eks. Ortofons pickupper skal typisk belastes med 5-10 ohm. Det samme gælder Audio Note og andre med meget lav udgangsimpedans.

Til venstre NLE 20 MC/RIAA forstærkeren. En fornem dansk konstruktion der tager alle pickupper og samtidig har mange muligheder for både belastnin og forstærkning.

 

 

En anden mulighed - Transformeren

Problemerne med det meget lave output fra visse MC-typer, kan give brum og støj. Den moderne elektronik i dag , er dog så støjsvag, at man sagtens kan komme ud over problemet. Alligevel er der mange der mener,  at en indgangstrafo (eller såkaldt MC-trafo) er at foretrække.

Til højre ses den meget fornemme T5000 fra Ortofon. Den indeholder fine trafoer med sølvtråd og belastningsmæssigt er den optimeret til brug med lavimpedante pickupper som MC5000. Den kan dog udmærket anvendes med andre tilsvarende pickupper.

Som med en MC indgang, skal man dog være opmærksom på, at der er forskel på trafoer. De er ikke universelle og skal anvendes med de pickupper, de er beregnet til.

 

 

Head-amp

I modsætning til hvad mange måtte mene, så er dette IKKE en forstærker til en hovedtelefon. En head-amp er i princippet en lille aktiv forstærker, som gør det samme som en MC-trafo.  Denne type forstærkere ser man ikke så meget mere. I stedet har de bedste komplette RIAA forstærkere denne funktion indbygget.

Til venstre er det en god gammel Accupase C7. Den er tilbage fra 80'erne og helt sikkert ikke på højde med hvad der kan laves i dag. Den er også handicappet af at have en netforsyning i nærheden af de sarte kredsløb, der skal forstærke MC signalet.

 

 

 

 

Flere top MC/RIAA forstærkere

KORA fra Plinius her til højre. En absolut vellydende MC/RIAA forstærker fra den anden side af jorden.

 

Accuphase C27

Der er ca. 30 år mellem  C7 ovenfor og så C27 her til venstre. Det er en af mine  seneste investeringer og der er tale om en absolut top MC/RIAA.. Du kan  læse mere om den under tests.

Den har 3 indgange og passer således perfekt til min pladespiller med 3 arme.

En absolut top RIAA, som dog også koster mere end mange betaler for hele deres anlæg.