Pladespilleren.dk
Sound Society i Aarhus 2019 - Royalt og hyggeligt
Seneste opdatering 11. marts 2019
På en dejlig solbeskinnet februar søndag tog vi en lille flok københavnere til fastlandet. Århus kaldte med hifi udstilling på det mondæne Hotel Royal. Her ventede hele kongerækker med fine billeder, der kiggede ned på os. Blev vi godkendt? Jo, der var adgang for alle og rammerne var meget flotte med guld, ægte tæpper og en dejlig atmosfære. I forhold til mange andre udstillinger var der pænt store lokaler, men det gamle hotel gav sig lidt. Gulvene og til dels også væggene gav deres bidrag i de rum, hvor der blev spillet højt.
Jeg fik ikke taget billeder alle steder, så hvis nogen føler sig forbigået så undskylder jeg mange gange. Der var dog generelt en super god atmosfære i det gamle hotel og masser af venlige udstillere med fremragende produkter, der også mange stedet leverede en god lydoplevelse.
.
Børrensn, Ansuz og Aavik
De
tre øverste etager i Hotel Royal var afsat til hifi. Så vi startede fra
toppen med et besøg hos Børresen, Aavik og Ansuz. Her var det de små
nye
Børresen 01 højttalere vi lyttede til og hørte om. Lars Kristensen
fortalte på sædvanlig
veloplagt maner om teknikken og hvad vi skulle
høre, inden musikken kom
på. Meget underholdende, men reelt også lidt manipulerende. Jo, de små
højttlalere
kan skabe luft og et imponerende stort rum. De har også en
umiddelbar klarhed og detaljerigdom, men det bør man også kunne
forlange til en
pris på ca. 225.000,- kroner for et sæt.
Grunden
til den høje pris er blandt andet en masse ny
teknologi. I den lille 5,5" bas/mellemtone anvendes et magnetsystem
uden jern, Vi fik forklaret om manglende "jernforvrængning" - et nyt
begreb for mig og ikke noget jeg har kunnet finde omtalt andre steder.
Der var
også en ny sandwich
kulfibermembran. I toppen en nyere bedre
version af den kendt lille magnetostat, der nu bruger endnu tyndere og lettere
folie samt kraftigere neodym magneter. Jeg forlod lokalet efter en små 20 minutter. Sprang
historierne om Aavik og Ansuz over.
Audio companiet / SAS Audio
De
flest vil nok forbinde navnet ELAC med højttalere. Jo, det laver de
også. Men faktisk lavede ELAC pladespilleren helt tilbage i 60'erne. De
forsvadt dog med den faldende interesse.
Nu er de så på bannen igen. Her er det topmodellen Miracord 90 Anniversary. Vægten er ca 18 kg og pladetallerkenen drives af en DC-motor. Armen er af kulfiber og den leveres med en "custom" MM pickup.
MAPH
Disse
noget aparte højttaler var helt nye for mig. En norsk eller dansk? konstruktion med
en Seas koax og en SB Acoustic 10" i bunden (eller var det en 12"?). De meget store kabinettetr
står lavt på gulvet, men peger skråt opefter. På bagsiden finder man
elektronik fra Ground Sound, så der deles aktivt til indbyggede
forstærkere.
Det første jeg hørte virkede noget underligt. Sangstemmen stod nærmest lige i gulvhøjde. Det næste løftede lydbilledet sig magisk op over højttalernes øverste kant. Noget diffust, men med et stort lydbillede. Rykkede man bagud i lokalet blev det noget bedre. Nok en gengivelse, men lige skal vænne sig til, men afgjort et nyt spændende dansk højttalermærke.
Efter sigende var prisen omkring de 200.000. Her skal man dog tænke på, at der følger aktivt filter og forstærkere med.
Bülow Steensen
Steinway / Lyngdorf
Der var konstant køb for at komme ind og lytte til dette meget spændende Steinway/Lyngdorf Model 8. For de 815.000 kroner de koster, får man dog mere end de store imponerende ca. 180 kg højttalere pr side. Elektroniken er med aktive filtre og Roomperfect rumtilpasning samt nyeste forstærkerteknologi fra Peter Lyngdorf. Systemet leveres og sættes op hos kunden. Hvis der er støj eller brum, skal kunden ikke betale! Men Peter forsikrede os, at det aldrig var sket, for der er ikke nogen støj.
Højttalerne er dipoler med 6 stk. 12" basser pr. side placeret bag hinanden i det "Z-formede" alu kabinet (eller reelt bare en solid ramme). Bag frontstoffet skjuler der sig en mellemtone og noget der ligner en AMT diskant.
Lyden
var afgjort HiFi med masse af detaljer og en gengivelse der kom 100 %
fri af højttalerne. Nu sad jeg præcis midt i rummet og i god afstand,
så her virkede rumtilpasningen optimalt. Absolut imponerende og en
dansk teknologisk bedrift Peter Lyngdorf og hans team kan være
stolte af. Prismæssig er der dog næppe mange som får råd til det.
Heldigvis findes Lyngdorfs egne apparater sig i en mere overkommelig
prisklasse.
Lydbuttiken
Et
af de absolut mest behagelig systemer var hos Lydbutikken.
Ikke alene spillede de god gammel jazz, men kombinationen af Harbeth, Manley og Fletcher
pladespilleren med Grado pickup spillede også musik. Måske ikke den
mest
korrekte og hifi-rigtige gengivelse, men her kunne man slappe af
og nyde musikken. Der var
også et pænt udvalg af gode LP’er som efter sigende var til
”messepris”. Selv om det ikke var biligt, måtte jeg efter at have hørt
Nina
Simone og ”My Baby just Cares for Me”, købe pladen samt et
par stykker mere.
Technics
I
Technics rummet blev der naturligvis spillet på et komplet
system af eget fabrikat incl. højttalerne. Den meget
spcielle lysleder pickup fra DS Audio var monteret på
Technics SL 1000. Med andre ord blev der spillet på en af
mine
drømme
pladespillere i kombination med en verdensklasse pickup. Resten af
anlægget havde noget svært ved at følge med her. Måske
skyldes mine forbehold, at der konsekvent blev spiller ældre
heavyrock. Med andre musiktyper kunne jeg godt være blevet lidt
længere. Jeg hørte dog samme pladespiller/pickup kombination på
messen i Göteborg for kort tid siden, så jeg ved, et er absolut
verdensklasse.
Jern speaker
De små og meget tunge støbejernshøjttalere fra Jern har jeg
hørt flere gange. Igen var det en fornøjelse at lytte til en meget neutral lyd,
der denne gang havde fået hjælp af et par mindre sub-woofere. Jegn laver nu også
deres egen. Enten var den for tung til at flytte eller også var den ikke helt
færdig, for den stod blot udstillet i et hjørne af lokalet.
Jeg bemærkede dog en nyhed. De specielle rack var sammensat af solde træplade adskilt
med store koniske massive koniske ”kræmmerhus” af støbejern. På denne facon kan
man selv meget nemt lave sit et rack system. Nu skal de blot komme med flere højder
på de solide afsandsstykker.
Audio Note / AudioConsult
Anders fra Audio Consult spillede som vanligt på rørforstærkere og højttalere fra Audio Note. Vincent Belanger kunne også opleves med hans Cello. Jeg foretræk absolut lyden, når der blev spillet LP. Jeg hørte kort noget "Tool" spillet meget højt. Jo, 2 x 14 watt kan også spille højt. Senere var der dog mere lidflige toner for mine ører, der viste at pladespilleren var den jeg foretrak.
Til min store overraskelse stødte jeg på Peter Qvortrup her hos Audio Note. Flere år siden jeg sidst har talt med ham. Han udtrykte sin bekymring for brexit og fortalte ellers om mange af deres nye tiltag. De har længe lavet modstande med tantal, men nu har de også udviklet modstande me miobium, som efter sigende skulle være langt bedre. På rørfronten viste han mig en AN udgave af 211 røret med molybdenium anode. Også på trafosiden har Andy Grove været flittet og udviklet mange nye typer. Ikke mindst til MC-trafoer. Kunne godt have talt længere med Peter. Må snart et smut til det sydlige England og besøge AN.
.
Buchard
Et
forholdsvist stort rum med bare 2 højttalere og en meget lille
"kontrolpult". Det virkede nærmest magisk, at der kunne komme så meget
lyd af det.
Hemmeiligheden var fuldt aktive højttaelre med digital
korrektion og rumtilpasning. Godt nok kun prototyper, som ikke er helt
færdigudviklede. S 400A hedder modellen, der indeholder bas/mellimtone
og diskant i en waweguide. På bagsiden endnu en bas. Hver enhed har 150
Watt til rådighed.
Lyden var meget fyldig og nok med lidt for
meget vægt i bunden. Men absolut imponerende for så lille en højttaler.
Med den aktive løsning, er det dog hurtigt noget der kan tilpassen.
Prisen oprives til 3.450 Euro for et par - altså ca. 26.000,
hvilket viirker yderst tiltalende.
Jeg fandt ikke ud af, om de kan drives via en digital indgang eller kun analogt, som de gjorde her. Spændende at høre mere om denne højttaler, når den er helt færdig.
Dynaudio
Udstillinger med faste tider plejer jeg gerne at undgå. Men denne gang lykkedes det mig at komme ind til en Dynaudio demo, af deres nye Evoke og Confidence højttalere. Vi startede ud med den lille 2-vejs Evoke 10 til ca. 10.000 for et sæt. Jeg må indrømme at jeg var imponeret. Højttalerne leverede et stort og meget åbent lydbillede med kontrol og en naturlig noget tilbageholdende bund. Som vanligt må jeg sige, at Dynaudio er gode til små højttalere.
Vi skiftede så over til de langt større 3-vejs Confidence 60 til 300.000 kr. for et sæt. Afgjort mere magt og åben i mellemtone og diskant. Bassen var lidt indelukket, selv om de tydeligt gik langt nok ned. Ingen må det være rummet samt de mange andre højtttalere, der virkede som absorbenter. Confidence 60 er efter Dynaudios oplysninger den bedste højttaler de har bygget og den er bedre end deres tildliigere topmodel Evidence, som udgår. At Confidence 60 så også er billigere er kun en bonus.
Hvad savnede jeg - hvad undrede mig?
Det kan undre, at man hos hifi-klubben ikke kunne høre da det gik galt. De spillede LP på den glimrende Project Classic pladespiller over de store Bowers & Wilkins 802 D3. Problemet var, at ALT rungede, buldrede og bragede. Her viste hotellets gulv sig fra den grimme side. Der var tydelig akustisk tilbagekobling til pladespilleren placeret på en lav reol på gulvet. Noget ærgerligt, for jeg ville gerne have hørt, hvad pladespiller og højttalere magtede.
Tilsyneladende var de tilstedeværende dog meget tilfredse med resultatet. Som min kammerat anførte ”de fik da masser af bas”. Man tænker uvilkårligt, om de bare mener, at en pladespiller skal lyde sådan?