Pladespilleren avatar

Pladespilleren.dk 

Senest opdateret 3. august 2016



Tre rigtigt gode pickupper! 


Benz LP S (MR)                Pris:  20.950,-          BENZ -LINK
Koetsu Urushi Wajima     Pris: 32.150,-           KOETSU-LINK
Miyajima Kansui               Pris: kr. 26.000,-      MIYAJIMA-LINK

Import og forhandling: Exotic Audio  - http://www.exoticaudio.dk 

Tre pickupper10

I ca. tre måneder har jeg haft den store fornøjelse at lytte på tre rigtigt gode pickupper. De hører alle til i reference klassen og priserne afspejler det. Selv her i high end segmentet lyder de meget forskelligt. De er som alle andre pickupper systemafhængige og i den grad også afhængige af, hvilken smag du har og hvad du synes bedst om.

Man spørger uvilkårligt sig selv om, hvad der ligger bag konstruktionen af en god pickup? Virksomhederne og personerne må jo alle have samme udgangspunkt og alligevel lyder de forskelligt. Tilstræber man det neutrale eller er den helt nøgterne gengivelse for glat og uinspirerende at lytte til? Det er meget tankevækkende, men det er helt sikkert, at dem med megen erfaring har et forspring. Man kan næsten høre det! 

Alle tre pickupper har været monteret på hhv. en Dynvector DV 507 II arm og min Triplanar mk VIIi arm. En 12 Jelco SA-750L blev også prøvet. Nok ikke hvad man typisk vil anvende med pickupper i denne kvalitetsklasse, men den klarede det helt fint. MC/RIAA var min Accuphase C27. 

Koetsu og Miyajima er også kort prøvet på et andet anlæg. Her blev anvendt en Denon DP 100 med FR 66 fx arm og Audio Note trafo til en Zikra LCR riaa med rør.    

Her er de angivne data for de tre pickupper, som giver et hurtigt overblik over forskelle og ligheder.

  Benz LP S Koetsu Urushi Majima Miyajima – Kansui
Udgangsniveau 0,35 mV 0,4 mV 0,23 mV
Nåleslibning Micro Ridge Quadrehedron Shibata
Nålefane Bor Bor Aluminium
Intern impedans 38 ohm 5 ohm 16 ohm
Spoletråd kobber forsølvet kobber ikke angivet
Spolekerne Mikro rubin specielt jern Cross-Ring teknik
Anbefalest belastning  >400 ohm >30 ohm i>250 ohmt
Vægt 16 gram 9 gram 9,3 gram
Compliance  15 x 10-6 cm/dyn 5 x 10-6 cm/dyn 8 x 10-6 cm/dyn
Tracking  1,8 til 2,0 gram 1,8 til 2.0 gram 2,3 gram
Materialer Messing og Ibenholt Urushi lakeret rosentræ Blackwood (Mpingo)

Benz LP s frontBenz LP – S (MR)

Der er sket en del med Benz pickupperne siden jeg sidst havde fat i en sådan. Amerikanerne kalder denne model MR for Micro Ridge. Benz har forladt Fritz Gyger nålen til fordel for en japansk Micro Ridge type. LP S er toppen af kransekagen i Benz’ program og er en videreudvikling af den oprindelige LP, der kom tilbage i 2002.

LP navnet virker umiddelbart meget passende, men faktisk står bogstaverne for Luis Perez. Han er Benz forhandler i Portugal og stod for importen af det afrikanske ibenholdt, der blev anvendt i de første eksemplarer af pickuppen.

Output er forøget til 0,35 mV hvilket bla. skyldes en mindre masse i den lille rubin, der udgør spolekernen. Der er også sket forbedringer i viklingsteknik, magnet styrke, polstykker samt den mekaniske dæmpning af hele ophænget. Den mekaniske opbygning er nu i MR58 messing, der efterfølgende er forgyldt. Dette er tungere end aluminum eller stål, men har også har nogle helt andre mekaniske egenskaber.  Alt i alt er der faktisk tale om en helt ny pickup, der er noget tungere end den oprindelige Benz LP.

LP s blev anvendt med 300 eller 1.000 ohms belastning. Sidstnævnte blev foretrukket.

Lytteindtryk

Benz LP s gør bare alting korrekt! Lyden er tydeligt anderledes end de ældre modeller fra Benz. Her imellem kan nævnes Ruby, Ebony H, Ace L og flere  andre jeg har eller har hørt. Det hele er strammet op og det let runde og varme er totalt væk. Til gengæld går det heller ikke over i det super analystiske og afslørende, som man tidligere har kunnet opleve det på f.eks. nogle af Ortofons topmodeller (Har ikke haft mulighed fora t prøve de nyere A95 og Anna).

Der leveres en dynamisk og meget korrekt gengivelse med masser af power og overskud. Især bunden står stramt "kort" og med god energi. Der er styr på tingene og det hele hænger sammen op gennem frekvensområdet. Det vigtige mellemtone område gengives super glat og med god dybde og indlevelse. I toppen er der detaljer og en glathed uden speciel fokus eller overdrevne analytiske tendenser. Det hele præges af en umiddelbarhed og en korrekthed, som bare er så besnærendel. Man holder hurtigt op med at lytte efter betoninger eller noget der gøres mindre godt. I stedet lytter man til musikken. Kort sagt en nydelse at lytte til al musik med LP s som rille aftaster.

Benz LP s har en gengivelse man kun kan beundre. Der er alle de kvaliteter man ønsker i en top pickup. Afgjort den bedste Benz pickup jeg har oplevet. Det er en pickup, som er lige godt hjemme med jazz, pop, rock eller klassisk. Der er dynamik og punch, når der skal være det eller sarte detaljer i toppen, når violiner skal gengive med fylde og klang. Vel at mærke mest optimalt, hvis du byder den en god tung og veldæmpet arm, der kan klare den ekstra masse. 

Skal man kommentere noget, så er det ikke helt samme ”flow” og ubesværede gengivelse som via MYSL Eminent EX, men prisen er også under det halve. Når nu jeg er ved prisen, så er det faktisk imponerende hvad man får de ca. 21.000 kroner LP s koster. Man kan nok ikke tale om et ”Best Buy” i denne prisklasse, men så alligevel. Det er en komplet pickup - en super "rigtig" pickup, som spiller alle former for musik med overblik, som om den siger ”Jeg bestemmer!” Uanset hvilken type musik du er til, så klarer Benz LP s det med stor overbevisning.

Jeg var meget tæt på at investere i Benz LP s, men så kom der lige en anderledes rille aftaster forbi……! 

Wajima i husKoetsu Urushi Wajima

Der er en  vis ærefrygt, når man nævner navnet ”Koetsu”, eller måske er det rettere, når man siger ”Yosiaki Sugano" kendere nikker anerkendende. Således var det store forventninger, der i første omgang ledte til en stor skuffelse. Wajima ankommer i en lille anonym træboks med japanske tegn på toppen og en papirlap i bundet med ”Wajima 60603”. Der alt man står med. I æsken finder man en flot Koetsu Urushi Wajima, men ingen data, ingen skruer, ingen oplysninger eller noget som helst andet? Her er man så på herrens mark, eller rettere sagt overladt til internettet eller info fra forhandleren. Man kan dog finde mere, men reelt er det for dårligt i denne prisklasse.

Måske Koetsu bare går ud fra, at kunder til et produkt som dette ved, hvad det er de får. Det her er en esoterisk håndbygget musikformldler, samt ikke mindst en legende.

Urushi serien omfatter 5 modeller. Prisforskellene er få tusinde kroner, men startende fra de dyreste er der Tsugaru, Vermilion, Sky-Blue, Wajima og så Black. Emnet her – Wajima – er dækket af flere lag lak med guldflager. En meget flot pickup og allerede inden den er monteret på pladespilleren kan man se, at den er et absolut ”work of art”. Skal det være endnu finere, er der serien af Koetsu pickupper indbygget i kroppe af halvædelsten - f.eks. Onyx Platinum.  

Sugano selv døde i 2002, blot få måneder før han fyldte 95. Han var kunstmaler, bokser, musiker, sværdbygger og kaligratist og meget mere. Navnet Koetsu stammer fra en 17-hundrede tals japansk kunstner, maler og kaligrafist Honami Koetsu. Allerede inden Suganos død overtog hans sønner (primært Fumihiko Sugano) produktionen og nogen siger de endda har forbedret de legendariske pickupper. (Stig I. Bjørge, der i dag står for Lyra, besøgte Sugano og skrev efterfølgende en længere artikel i High Fidelity 1983). Alaternativt kan du finde masser af oplysninger om Sugano på nettet.

Koetsu Wajima blev  prøvet med 30 eller 100 ohms belastning. 100 ohm blev foretrukket.

Lytteindtryk.

Ja, det var så Koetsu der lige ”kom forbi”. Med det samme kan det røbes, at den ikke har samme ultra faste og kontrollerede gengivelse som LP s eller for den sags skyld samme kontrol som min Dynavector XRT XV1s. Den har dog noget helt andet – nemlig ”Magi”!

Der går ikke mange sekunder før man hører, hvorfor Koetsu har så stor anseelse. Der gengives med en let varme og meget glat og homgen. Dynamisk har den det store overblik. Den kan forkomme let tilbageholdende, men kun lige indtil der skal lukkes op, så kommer den med imponerende vægt og kontrol. Der er et umiddelbart overblik, men det sker på besnærende overraskende og naturlig facon. Wajima spiller med en frihed for "mekanisk" gengivelse og virker som om den bare løsner musikken fra rillerne i stedet for at aftaste dem. Der er et stort rum frigjort fra højttalerne, både i bredden og i højden og  så formidler den de helt små detaljer så de bare er der naturligt svævende i lydbilledet - ikke forceret eller lagt frem som ekstra fyld og detaljer.

Den helt store force med Koetsuen er dens organiske spillefacon. Sangere står som af kød og blod i tre dimensioner i lydbilledet. Ikke pindet ud som flade papfiguere men som levende mennesker i tre dimensioner. Lyt til et stort operaværk eller en jazz sanger - Wajima klarer det hele. Det er bare så lækkert og i den grad musikalsk korrekt. På andre områder kan man så sige, at den ikke er så ”hifi” korrekt. Der lægges lidt varme og fylde til i mellemtoneområdet og toppen er ekstra glat og lækker, men ikke så super detaljeret som f.eks. Benz LP s. Men nej hvor er det hele musikbefordrende og vanedannende.

Alt hvad der er sagt og skrevet om Koetsus legendariske pickupper er sandt!  Vel finder du andre, som er mere neutrale og reelt mere korrekte gengivere (f.eks. My Sonic Lab Eminent EX eller Benz LP s), men når først musikken spiller, har du glemt alt om det. Der sker noget nærmest magisk, når Koetsu Wajima rammer rillen. Lydbilledet åbner sig og alt virker bare så umiddelbart og får en til at lytte til endnu mere musik. Det her er en gengivelse, jeg faldt for ved første lyt. Koetsu Urushi Wajima er befordrende for indlevelsen og nydelsen af musikken. Vel at mærke alle former for musik. Koetsu Urushi Wajima får lov til at blive, den skal der høres meget musik med fremover!

Kanzui billedMiyajima Laboratory  Kansui

Noriyuki Miyajima har bygget pickupper i ca. 30 år, men er ikke særligt kendt uden for Japan. Han kommer fra byen Fukuka og har 6 fuldtidsansatte. Husene i hans pickupper er alle fremstillet i afrikansk "Blackwood" også kendt under betegnelsen Mpingo. Materialet giver en naturlig klang og anvendes også til instrumenter.  Faktisk skal det "klinge" og det anbefales, at man ikke strammer skruerne alt for meget, da det er meningen træet skal bidrage til lyden.

Kansui er et skridt fra toppen i Miyajimas program. De er alle med et rundt hus af ”afrikansk sorttræ” og benytter deres specielle patenterede ”cross ring metode”. På den mildt sagt meget svært forståelige engelske hjemmeside, gør de meget ud af at forklare, hvordan alle andre pickupper er fejlbehæftet i form at det konventionelle ophæng og fatgørelse med en tynd metaltråd bag nålefanen. Det gør de ikke hos Miyajima. Lige som f.eks. Clear Audio og Rega Apetha er der en gummering som holder nålen fast foran spolesystemet. I midten af selve spolesystemet, der også er anderledes, sidder en spids eller ”spike” der definerer omdrejningspunktet meget præcist. Såvel for det umagnetiske spoleanker som for det omkringliggende magnetfelt.  Udviklingen af dette system har angiveligt været 7 år undervejs. Det er lidt svært at forklare alle principperne i denne pickup, men på deres hjemmeslider  er den en del forklaringer og en lille animationsfilm. Det hele står dog på meget dårligt engelsk og er ikke  let forståeligt. 

Jeg undrede mig over den meget solide alu nålefane, der umiddelbart ikke ligner noget man finder på pickupper i denne prisklasse. Af hjemmesiden fremgår det, at Miyajima har forsøgt at lave mindre alu nålefaner, men at det ikke lykkedes. Det er dog ikke sådan det skal forstås, for på andre sider er det anført, at grunden til den solde nålefaner skyldes, at Miyajima mener, den lyder bedre lavet på denne måde.  Jo, engelsk er et svært sprog!  

Miyajim Kansui blev anvendt med 100-200 ohm belastning. (Er efterfølgende blev gjort opmærksom på at Kansui med fordel kan belastes med 1.000 ohm eller højere - se bemærkning sidst under lytteindtryk).

Lytteindtryk

Kansui er ikke bare anderledes konstrueret, den lyder også anderledes. Som Koetsuen er der ikke tale om en 100 % neutral pickup, men en pickup med et budskab. Den er meget fysisk til stede i lydbilledet med en tredimensionel genskabelse af musikken der nærmest træder frem og ud af højttalerne. Dynamisk mangler der heller ikke noget. Der er vægt bag også når større orkesterværker folder sig ud. 

I det egentlige basområde er der en  let fremtrædende fokus på fylde og magt. Dette går så noget ud over de helt lave frekvenser der træder noget i baggrunden. I de øverste frekvenser er der lidt tendens til at gøre det hele lidt pænere og mere glat (se tilføjelse nedenfor). Der gengives mindre detaljeret og lidt tilgivende. Den egentlige mellemtone er meget fremme i lydbilledet. Det kan så tolkes som positivt eller det modsatte. Sangstemmer eller f.eks. en saxofon kommer virkeligt ud af højttalerne og står meget fysisk mellem højttalerne. Til gengæld er  lydbilledet  ikke så bredt, som om der fokuseret på hvad der foregår i midten mellem og bag højttalerne. Den har en besnærende evne til at trække tilhøreren ind i oplevelsen lig i det område. Man kan dog ikke side den fri for, at der mangler lidt detaljer og hurtighed opefter, speicelt taget prisklassen i betragtning. Men det der gengives, køber man allivel blankt. Det hele er umiddelbart og til stede, at man accepterer de små unoder og afvigelser fra det helt ”korrekte”. Man kan nemt høre at konstruktøren Miyajima er til gamle hornhøjttalere og rørforstærkere. Efter sigende spiller han på en Garrard 301 og hele lyden er her i høj grad afstemt til at spille rigtige akustiske instrumenter og i mindre grad pop og rock.

Lækker akustisk jazz er i den grad medrivende og man slapper af og nyder det. Den fremragende jazz plade fra Cécile McLorin Salvant / Woman Child viser det rette attack og luften i instrumenterne. At huset er bygget af samme træ som anvende til mange musikinstrumenter spiller måske ind her. 

Kim Larsen blev også prøvet, men jeg må blankt erkende. at det ikke er her Kansui har sine forcer. Der skal spilles akustisk i form af jazz eller klassisk. Mere krævende i den populære genre passer også fint. F.eks. har jeg ikke hørt Leonard Cohens stemme i de grad komme ud af højttalerne og op på skødet af mig, siden jeg for mange år siden lyttede til en Shelter Harmony. Om man så er til denne form for "forstørrelsesglas" i mellemtoneområdet er smag og behag, eller i høj grad også hvordan højttalere og rum opfører sig.  

Med 1.000 ohms belastning (tilføjelse 3. august 2016)

Er via Facebook blevet gjort opmærksom på, at Kansui (lige som LP s) bør belastes med en højere impedans.  
Har så kort haft den monteret igen og prøvet med 1.000 ohm. Som forventet, får det lyden til at åbne lidt mere op i de øvre oktaver. Der kommer mere energi i gengivelsen og det høres også et pænt stykke ned i mellemtoneorådet. Toppen gengives tydligt noget mere fysisk og fremme i lydbilledet end via både Koetsu og Benz LP s, men det pæne og lidt glatte må siges at være forsvundet. Den øvre bas er dog stadig noget fremhævet, men meget dynamisk og afslørende.  Jeg prøvede også med 300 ohm og hvorvidt denne belastning er at foretrække, må komme an på udstyr og højttalere. Umiddelbart synes jeg at toppen var mere på plads rent niveaumæssigt. Uanset om  jeg valgte 300 eller 1000 ohm, er der ikke meget at udsætte på gengivelsen. De positive egenskaber er om muligt blevet fremhævet, men perspektiv og rum er stadig med et fokus på midten og dybden, og lidt mindre i bredden af lydbilledet. Med 1.000 ohm en mere åben og spilleglad pickup. Med 300 ohm lidt mere neutral men stadig åben og dynamisk.  

Billeder tæt på

Ofte siger et billede mere end mange ord, så her nogle billeder taget med USB mikroskop, hvor jeg er gået helt tæt på detaljerne.

Benz LP s naal top

Benz LP s spolesystemBenz LP s nålefanen af bor er super glat og meget tynd. Den lille micro ridge nålespids fylder bestemt heller ikke meget.

Til højre ses spolesystemet med det forreste polstykke i bunden af billedet. Den store sorte ring er gummo dæmperingen og øverst ses bagkammer med opæng og polstykke.


Wajima naal siden

Wajima naal top10Wajima nålen er også med en bor nålefane. Her på billederne noget tykkere end Benz LP S, men det er kun grundet en større forstørrelse. (se evt. billedet her øverst på siden).

Det ses at diamanten er placeret i et hul i bor nålefanen og med lim på oversiden. Meget nydeligt arbejde! 





















Kanzui naal siden
Kanzui naal topMiyajima Kansui nålefanen er en forholdsvis krafig sag af aluminium. Her er forstørrelse stort set som  Koetsuen ovenfor.


Selve den Shibata slebne diamanten er ca. i samme størrelse som diamanten på LP s. I forhold til den ser man tydeligt, hvor stor og kraftig alu nålefanen er. Miyajima mener dog, at denne konstruktion er den meste vellydende. 












Sammenfatning - en slags konklusion

Pickupper lyder forskelligt og i denne pris- og kvalitetsklasse, hvor mange nok forventer at alt bare er perfekt. Her kommer det så også an på, hvad man mener er "perfekt". I høj grad er det konstruktørernes ideer og lydfilosofi der skinner igennem. Det er præcis dette, jeg synes gør det spændende med at lytte på pickupper. Det er også derfor jeg har mange af dem. Det er alle gode på hver deres måde.
Det er ikke nemt at have mange forskellige højttalere. Det kræver plads og mange penge. Pickupper kræver ikke så meget plads og selv om der kan være dyre, er de dog oftest billigere end gode højttalere.

Den mest neutrale og nøgterne af de ovennævnte tre pickupper er afgjort Benz LP s. Ja faktisk er det en af de meste neutrale og homegene pickupper jeg har oplevet. Den er langt fra de gamle Benz pickupper med deres varme og noget tilgivende spillefacon. Her er der absolut kontrol, overblik og masser af detaljer. Heldigvis uden at det kammer over og bliver for analytisk. Kan man tilbyde den de optimale betingelser i form af en god solid arm og ca. 500-1000 ohms belastning, er LP s så absolut en "killer" i prisklassen. En super pickup, som jeg meget gerne ville tilføje min samling på et senere tidspunkt.

Koetsu Urushi Wajima har alt det en god pickup skal have. Spilleglæde, nærvær, glød og varme samt ikke mindst den berømte Koetsu "magi". De den gør for musikken er nærmest ubeskriveligt. Den super realistiske mellemtone, med masser af nærver. Et fantisk overskud ved dynamiske passager og en generel overlegen musikbefordrende gengivlels, så man bare må overgive sig. Den er ikke så neutral og umiddelbart impulsiv som LP s, men når først musikken spiller, har den så mange andre kvaliteter, at man glemmer alt om hifi og blot nyder musikken. Det her er en af de bedste pickupper jeg har hørt og derfor er den nu tilføjet min i forvejen alt for store samling.

Miyajima Kansui er en anderledes pickup. Både hvad angår konstruktion og måden at formidle det musikalske budskab fra rillerne. Den bør også belastes med 300 til 1.000 ohm, hvor den lukker op i toppen. Det er en af den slags pickupper, som man enten falder for med det samme, eller som afviger fra det "normale" på en måde, som ikke passer til anlæg og musiksmag. Jeg lyttede til den på to forskellige anlæg. Begge steder var der ingen tvivl om, at det er en top pickup med en meget speciel måde at gengive rummet mellem og bag højttalerne. Den har en super dynamik og en besnærende, men anderledes, gengivellse af rummet mellem højttalerne. Dynamisk er der ikke noget at udsætte, men  den nogle betoninger, som vil dele vandene. Jeg ved mange er meget begejstrede for Kansui, men hos mig var det ikke lige kærlighed. Man kan også sige, at den noget uheldigt kom i en voldsom sandwich mellem to meget gode pickupper. Er du ude efter en pickup i denne prisklasse, må du lægge et øre til Kansui. Måske det lige er det DU har ledt efter.