Pladespilleren.dk

Kontravægten - nr. 1 - 2008

Ortofon 2M Red 575,-
Ortofon 2M Blue 1050,-
Ortofon AS-309 S arm – ca. 9.900,-
Kontakt: Ortofon Danmark – www.ortofon.dk

Yamamoto TS-01s headshell – ca. 560,- pr stk. inkl. fragt fra Tyskland.
Kontakt: www.jacmusic.com

En arm eller 2 foran. 

For mange år siden havde Ortofon også arme på programmet. De sælges stadig brugt til meget høje priser. Endelig er der nu igen arme fra Ortofon. Godt nok er de fremstillet i Japan, men der står Ortofon på og de skinner langt væk af ægte nostalgi parret med moderne teknik og udstråling af kvalitet. Inden jeg når til armen, er der dog lige 2 nye Ortofon pickupper i den absolut overkommelige prisklasse.

Ortofon 2M

Med betegnelsen 2M har Ortofon lånt den daglige betegnelse fra HIGHfidelitys chefredaktør Michael Madsen. Jeg er dog helt sikker på, at han ikke har noget imod det, for der er tale om et overordentlig flot design af den nye serie 2M-pickupper. Faktisk er den let kantede krop inspireret af en typisk diamant slibning, men her blot i et helt andet format.

Men nej - det er ikke Michaels initialer de har lånt. Der er selvfølgelig tale om MM pickupper og så er ”2M” betegnelsen til at udtale på alle sprog.

Serien omfatter 4 typer, der lige som i MC-serien Rondo er benævnt Red, Blue, Bronze og Black. Man kan så spekulere lidt på, om der også kommer en Black i Rondo serien? (Det gør der ikke!)

Her kigger jeg nærmere på de 2 billigste modeller; 2M Red og Blue. De leveres i en lille blød plastik indpakning sammen med de nødvendige skruer, en lille skruetrækker og en rensebørste. Jeg ledte lidt efter data, mere bestemt anbefalet nåletryk, men fandt så at det stod på en af flapperne på den lille papæske. Med 1,8 grams nåletryk kørte begge pickupper helt fint i den nye AS-309 S arm fra Ortofon.

Typisk for MM pickupper er nåleforparten til at tage af og skifte ud. Umiddelbart er den eneste forskel, at 2M Red har en indfattet elliptisk diamant, hvor Blue har en nøgen diamant af samme slibning.

Der var lige en lille detalje, som skal nævnes. Kald det vane eller dovenskab, men jeg forbinder normalt alle pickupper ens. Sådan er det dog ikke med 2M, hvor terminalerne er drejet 90 grader i forhold til stort set alle andre (f.eks. Ortofon Rondo Bronze). Med andre ord ligger de 2 positive forbindelser i den ene side over hinanden og de 2 stel på den anden side. Forbinder man dem som ”normalt” er resultatet 2 kanaler ude af fase og det lyder ikke godt.

2M Red
Denne udmærkede repræsentant for hvad Ortofon magter i den såkaldte ”entry level” fik en ublid start. Den blev monteret lige efter de 2 Shelter MC-pickupper jeg kiggede på sidst (HF nr. 7/2007). At 2M Red slap godt fra den ufrivillige sammenligning, borger i høj grad for de kvaliteter der er at hente i den overkommelige prisklasse. Reelt skal vi dog kigge på andre af de billigere MM pickupper, for at finde ud af hvor god 2M Red faktisk er. I modsætning til f.eks. Shure M97xE, er lyden mere up-front og med noget mere liv i toppen. Bunden er en smule voluminøs og det er ikke den store præcision, der hentes ud af rillerne. Mens der mangler lidt af overblikket, er der til gengæld en god vægt og energi nedefter. Der er rigelig af musik og liv med et dejligt nærvær og en fornuftig formidling af detaljerne. Det hele bliver dog en smule mere intimt og tæt, så et stort åbent lydbillede skal man ikke forvente. På LP udgaver af de seneste udspil fra såvel Amy Winehouse som Nora Jones er der en god formidling af stemmerne, selv om de holder sig noget i baggrunden. Via 2M Red mangler der det frigjorte og svævende, som man først får i de noget højere prisklasser. I stedet er der en mere intim stemning med en kontant og fysisk gengivelse af det egentlige diskantområde. Et slag på et bækken klinger tungt og kort (ikke ubehageligt), men det dør lidt for hurtigt ud igen. Der mangler tydelig noget af den luft og detaljer opefter, som man får fra de bedre MM pickupper.

Når det meste gøres godt, er det dog ikke noget man kan tillade sig at kritisere i denne prisklasse. Faktisk må det konkluderes, at 2M Red er usædvanligt godt bud på en god all-round pickup til dem der lige har fundet deres gamle pladespiller frem igen. De vil uden tvivl genopdage mange af de glemte kvaliteter i den sorte vinyl.

Blue
I modsætning til Red har Blue en uindfattet diamant og dermed og en lavere bevægelig masse.

Lydmæssigt kan alt det ovennævnte gentages, dog med den tilføjelse at hele området fra den øvre mellemtone og opefter er en tand mere detaljeret og glat. Mellemtonen står ikke så langt tilbage og toppen klinger mere neutralt samt giver tingene den tid de kræver. Lyden er blevet mere behagelig, men dog uden at det på nogen måde er gået ud over det umiddelbare og spændende i musikken. Med den nyeste fra Mark Knopfler/kill to get crimson på pladespilleren får man den ro og det overblik der skal til for at formidle såvel stemme som guitar. Det der mangler er lidt flere detaljer og en bedre adskillelse og definition af lydbilledet.

Næste plade var La Boeheme i en god gammel EMI optagelse med Maria Callas. Her fik musikken lov til at tage over, og der glemmes til dels lidt hvad det er for en pickup der sidder på. Liv og dynamik hjælper meget med til at trække en ind i musikken, men når der først synges igennem mangler der dog noget af det spændende og lydbilledet ligger også mere i linie med højttalerne end jeg er vant til.

Ingen tvivl om at Blue er en bedre pickup end Red, men samtidig stiller den så også lidt større krav til RIAA og pladespiller. I prisklassen omkring de 1.000,- kroner er 2M Blue et oplagt valg.

AS-309 S
Udvalget af arme med den specielle SME-fatning er yderst begrænset. Mest kendt er afgjort SME selv, men ellers kan nævnes den gamle Fidelity Research samt et større udvalg af fastmonterede arme på de lidt bedre pladespillere fra f.eks. Technics, Sony, Pioneer mfl. Endelig er der også de mere esoteriske fra Dynavector, Akito eller tyske Feikert.

Nu kommer Ortofon så med 2 stk. begge bygget i Japan. De er umiddelbart ens, dog med hhv. 212 mm og 309 mm effektiv armlængde. Her er det den lange af dem kaldet AS-309 S jeg har kigget nærmere på.

Inden man beslutter sig for så lang en arm, bør det lige checkes, om der er plads til den på pladespilleren. Omdrejningspunktet ligger 31 cm fra pladens centrum. Monteringspunktet findes nemt med den medfølgende solide skabelon og en lille borelære sikrer korrekt opboring. Til gengæld er den ikke nem at sætte op (med Feikert protractoren). Armens lille firkantede top plade har ikke nogen indikation af midterpunktet – altså armens omdrejningspunkt. Det kan da ikke være så svært at sætte en lille prik? Afgjort noget Ortofon bør få gjort noget ved.

Armen kommer med alt nødvendigt tilbehør, dog ikke selve pickup huset, som man selv skal sørge for. Ortofon har flere passende huse på programmet, men jeg valgte et anderledes hus fra Japanske Yamamoto (se nedenfor). Til gengæld medfølger et ca. 1 meter langt signal kabel med det 5 polede stik, som passer i bunden af armbasen. Armen er fremstillet i mat sort og blankt aluminium. Ved første berøring undres man faktisk over hvor let arm og base er, men soliditeten fejler ikke noget. Lejerne er præcisions kuglelejer i såvel det horisontelle som det vertikale plan.

Nåletrykket indstilles via en drejelig ring på kontravægten. Denne er ikke tungt nok til at udbalancere en SPU. Hertil kræves en større kontravægt, der kan bestilles fra Ortofon. Antiskatingen sker via en indbygget fjeder og justeres nemt ved en drejeknap lige ved liften.

Glat og kontrolleret lyd

AS-309 S blev monteret på min Technics SP10 mk II pladespiller. Ud over de allerede nævnte pickupper fra Ortofon er den afprøvet med pickupper fra Shelter og Benz samt den gamle MC 200 fra Ortofon. Sidstnævnte har jo netop sig eget integrerede hus med SME-fatning.

AS-309 S hører ikke til blandt de meste faste og umiddelbart dynamisk imponerende arme. Her er såvel den gamle FR64s og især TriPlanar bedre. Ja selv Rega RB700 har lige en næse foran, hvad dette parameter angår. Hermed mener jeg, at den afgrundsdybe bas i sub-woofer området står lidt dæmpet i niveau og fasthed, men dog med en indre ro og selvfølge. Der er ikke så meget imponator effekt i Ortofon armen, men til gengæld bidrager den med lethed og selvfølge. Således er det glatheden og det afslappede der fokuseres på. Opefter står det hele meget fint opløst uden nogen former for farvninger eller resonanser. Stemmer gengives frigjorte og med stor detaljeringsgrad, flotte og velafgrænsede i lydbilledet. Toppen er pæn, men uden den på nogen måde gør opmærksom på sig selv. Her er der igen lidt af det pæne og nøgterne, som måske endda kan siges at tæmme lidt spidse indspilninger.

Totalt set er det absolut dejligt at se en god og flot arm fra Ortofon igen. Den mindre AS-212 S gør det sandsynligvis også godt. Hermed er der nu to velspillende Ortofon arme for de mange lidt mere lavkompliante pickupper. Specielt hvis man har mere end én af slagsen, så er det muligt hurtigt at bytte rundt. Prismæssigt får man meget for pengene, så jeg kan levende forestille mig, at Ortofon får succes med de 2 arme.

Yamamoto
I Japan er der flere små esoteriske virksomheder, som vi kun sjældent hører om her i Europa. Indtil 2004 var Yamamoto Sound Corporation en af den slags. De holdt sig i Japan med rørforstærkere, store træhorn og alt hvad selvbyggeren begærer af rørsokler og tilsvarende produkter.

Fra 2004 har man dog kunnet købe Yamamoto fra tyske JAC Musik. Man bestiller via deres meget overskuelige hjemmeside www.jacmusic.com.

Blandt de mange spændende ting fra Yamamoto faldt jeg så over de ret specielle headshells. På dansk kan de vel kaldes ”pickup-hoveder”- til montering i den SME fatning, som bla. findes på ovennævnte Ortofon arm, og selvfølgelig klassikerne 3009 og 3012 fra SME. Tidligere var der mange udbydere af denne slags løse hoveder – samlingen indeholder eksemplarer fra Audio Technica, Fidelity Research, Nagaoka m.fl.

Det helt specielle ved Yamamotos headshells er, at de er fremstillet i træ. De 2 ens eksemplarer jeg fik hjem, er i fornemt forarbejdet ”African black wood” - en let omskrivning af ibenholt. Ellers laver Yamamoto også versioner i ”Tsuge” (buxbom) og kirsebær.

 

Yamamoto TS-01s, er en lidt dyrere speciel version af TS-01. Det betyder kraftige fastmonterede PCOCC kabler loddet internt og dejligt solide forgyldte kabelsko. Lidt apropos kan det nævnes, at Ortofon også har et pickup hus af træ på programmet. Det stammer sikkert også fra Japan, for materialet er japansk eg.

Lyden af træ?
Nej, det lyder ikke af træ. Faktisk var der ikke nogen stor forskel at spore i forhold til de ”gamle” hoveder jeg har fra f.eks. Nagaoka (magnesium). Jeg fornemmede dog lidt mere ro og kontrol, hvilket lige så godt kan skyldes den meget kraftige forkabling i TS-01s. Lidt det samme kan siges om de øverste oktaver, som stod lidt mere klart i lydbilledet.

Men selv om der rent lydmæssigt nok ikke er den store forskel, så er de kraftige headshells og de lækre skruer der følger med en fryd at arbejde med. De gør hele montagen og opsætningen meget nemmere. Samtidig ser det hele usædvanligt flot ud, uanset hvilken arm de monteres i. Alene de 2 ting er nok til, at jeg kan anbefale Yamamoto TS-01s.

 

 

Næste "kontravægt"
Indtil videre er det planlagt, at kigge nærmere på pickupper fra Transfiguration samt måske Lyra. Den nye Ortofon Windfeld skulle også gerne dukke op på et tidspunkt. Ud over disse nærmest ubetalelige topmodeller kommer der også pickupper i de mere overkommelige prisklasser. Der vil helt sikkert også blive kigget på nogle MC/RIAA forstærkere, både med rør og transistorer. Med andre ord; masser af analogt stof i ”kontravægten” i løbet af 2008.

Forslag, ris og ros er velkomne. Send en mail til hifired@hifi.dk hifi_@_ishoejby.dk (fjern "underscore") og nævn ”kontravægten” i emnefeltet.