Hana ML - low output MC pickup

Forhandler: Scandinavian Audio Systems - pris kr. 8.495,-

Seneste opdatering 18. oktober 2020

Strålende og smuk - Hana

Hanas pickupper er opstået ved et tæt samarbejde mellem Excel Sound i Japan og så deres ”knopskydning” Hana. Man kan sige det var et separat firma Excel startede i 2015. Med andre ord et forholdsvis ungt firma, men med masser af ekspertise og erfaring bag. Erfaringen kommer fra Masao Okada-san hos Excel Audio. Men hvem er så Excel? Det er et firma, som siden 1970 har bygget pickupper for andre. Hvem de har samarbejdet med gennem tiden, holder de tæt ind til kroppen.

Excel Pro 81Søger man på www.vinylengine.com er der 19 pickupper fra "Excel". Flere data på de nævnte, nu helt uopnåelige pickupper. tyder meget godt på, at de kom fra det Excel vi kender i dag. De var esoteriske og meget lidt kendte tilbage i 80'erne. Tag f.eks Pro 81 med kun 3 ohms indre impedans, diamant nålefane og meget lav kompliance. .Det er data, man finder på toppickupper i 2020!

Springer vi frem til i dag, så har jeg ud over deres egen "filial" Hana, kun fundet et andet fabrikat. Etsuro er udviklet i samarbejde med Excel. De har tre modeller i programmet samt en tilhørende MC-trafo. https://www.etsurojapan.com/  Her taler vi absolut high-end med nålefaner af diamant eller safir og priser der matcher. Topmodellen Etsuro Gold er prissat til 21.000 US$. Meget langt fra Hana, men det viser, at Excel ikke er ubekendt med det bedste på markedet.

Hana betyder “Brilliant and Gorgeous” eller på japansk “華. På dansk kan det oversættes med ”Strålende og smuk”. Hana stræber efter at lave rigtigt gode pickupper til rimelige priser, hvor man i en forholdsvis simpel, men gennemført konstruktion får en fremragende gengivelse. Man kunne sige et resultat, der er større end summen af de komponenter der anvendes. Hana har opnået fantastisk omtale og mange gode anmeldelser, så noget må der være om det. Jeg var meget spændt på at lytte, så den fine Hana ML kom hurtigt ud af indpakningen.

Hana MLHana MH og ML

Hana laver også MM pickupper, men dem lader vi lige ligge. MC Programmet dækker 4 stereo modeller samt en enkelt mono. Programmet er delt op i SH, SL, MH og ML. Bag de lidt krypiske betegnelser er der dog noget logik. S står for Shiabata, der anvendes i den billigere serie og M for Microline i den lidt dyrere. H og L er så henholdsvis high output MC eller low output MC. Her kigger jeg på toppen indenfor low output Hana ML. I modsætning til S-serien fremstår den i en speciel udgave af sort POM (Delrin), med en solid topplade af messing. Internt finder man et alnico magnetsystem og alu nålefane. En kombination vi kender fra f.eks. Denon DL-103, som mange værdsætter. Spolerne er fremstillet af ultra rent kobber viklet på et jernanker. Alle de magnetiserbare dele, polstykker, kabler, magnet m.v har været igennem en kryogenisk proces, der skulle forbedre de magnetiske egenskaber. Montering ske via ilagte messing gevindhuller. Passende skruer medfølger. Alt i alt en fornuftig konstruktion med brug af velkendte materialer og løsninger. Som Hana selv udtrykker det, så er eksotiske materialer og ekstremt design ikke nok til at lave en god pickup. Man kan dog være sikker på, at det bliver en dyr pickup!

Jeg monterede Hana ML i et solidt kulfiberhus. Den blev afprøvet på tre arme: DV 507 II, Jelco TK-850 samt Glanz MH 124s. Den anvendte RIAA var min Accuphase C27 alternativt MC ind eller MM indgang via en Lundahl LL 1933 eller LL 1933 AG MC trafo.

Hana ML ind JelcoHana ML - Øvrige data:

Output: 0.4mV
Anbefalet sporingskraft: 2g
Sporingsevne: 70µ/2g
Compliance: 10×10-6 cm/dynamisk
Kanal adskillelse: 30dB @ 1kHz
Frekvensområde: 12-45kHz
Indre impedans: 7Ω
Anbefalet belastningsimpedans: <100Ω
Vægt: 9.5g

Her bemærker man en forholdsvis høj udgangsspænding, grundet den magnetiske kerne i spolen. Samtidig en rimelig lav indre impedans. Med andre ord en moderne konstruktion med fornuftige parametre. Compliancen er lige i øjet med hensyn til at bruge selv lidt tungere arme. Den anbefalede belastning på 100 ohm var passende, mens den via Lundahal trafoen var ca. 180 ohm.

Nu nævnte jeg indledningsvis, at Hana ML er toppen. Korrekt men præcis her ultimo september 2020 løftede de sløret for deres nye pickup i high-end klassen. En nærmest skulpturel og lysende rød pickup med navne ”Umami Red”. Den har nogle helt andre data og tilsvarende en helt anden pris. Der skal lægger ca. 30.000,- kroner for denne røde perle. Måske jeg vender tilbage til den på et senere tidspunkt.

Lyden af ”Strålende og smuk”

Hana ML blev i første omgang monteret i min DV 507 arm. Nu ville jeg nok ikke som japanerne beskrive lyden som ”strålende og smuk”. Snarere vil jeg på sædvanlig skandinavisk kølig facon sige, at den er neutral, glat og meget nem at lytte til. Der er en ro i lydbilledet, som får en til at slappe af. Den glider ubesværet gennem rillerne og støjen føles også mindre generende på selv slidte plader. Sidst jeg oplevede noget hen i samme retning var Clear Audios Concerto V2 til lige over den dobbelte pris. Dermed ikke sagt, at de lyder ens, men man kan sige lydfilosofien er meget ens. Musikken skal tale for sige selv. Det er ikke pickuppen, der disker op med en masse imponatorlyde, som man nok bliver lidt træt af i længden.

Den første plade jeg prøvede er dog en imponator. Nyeste udspil fra Yello / Point, indeholder på sædvanlig vis fra de to herrer masser af elektronisk sjov og en kraftig dynamisk bund. Elektronisk musik som skal lyde noget pågående og med vægt bag. Det magter Hana ML så absolut. Kprt f'ør Hana ML kom i rillen, havde jeg lyttet via min Thorens MCH-II (VdH nål) samt Ikeda 9Gss silver. Jeg savnede bestemt ikke noget via ML, men kunne godt høre, at toppen var lidt mindre distinkt og pralende. Der var lidt mere ro og over det hele og ikke den specielle evne til at fokuserede på bestemt områder. Hana ML var mere altomfavnende og samlet i sin måde at spille på.

Hana ML naalefaneJeg satte så pickuppen over i min Jelco TK-850 arm og kørte den gennem Lundahl trafoen. Igen Yello og absolut ikke dårligere, men en mere fysisk og vægtig gengivelse, hvilket nok kan tilskrives trafoen. Armen byder dog på helt ideelle forhold til pickuppen.  En super kombination. Blot en skam, at Jelco ikke laver arme mere.

Med Hana ML i min Jelco TK-850 og via Lundahl LL1933 blev den impedansmæssige belastning noget højere. Det samme kan siges om saft, kraft og energi. Melody Gardot / My one and only Thrill kom på pladespilleren. En plade jeg har hørt mange gange. Her fængede den meget glatte gengivelse af stemmen, der smyger sig fløjlsblødt rundt i lydbilledet. Masser af sjæl og varme parret med en detaljerigdom, så man kun kan blive imponeret. Man får lyst til at høre mere vellyd og smelter bare hen. Igen det afslappende og naturlige. Ingen knaster eller farvninger bare musikken. Her fristes man ikke til blot at høre et enkelt nummer, nej hele pladen fik lov til at spille og den anden side fik jeg også fornøjelsen af. Med Hana ML fanges man af musikken og får lyst til at høre mere.

Der blev også lyttet til klassisk musik; "Venice" med Solti som dirigent og musik af Verdi, Rossini m.fl. (RCA Victor Living Stereo fra 1959). Hvis jeg havde troet at Hana ML var lettere tilbageholdende og høflig, kom jeg hurtigt på andre tanker. Et fuldt symfoniorkester har i den rette optaglese en fantastisk dynamik. Det blev tydeligt bevist, at pickuppen så absolut kan rykke sig og vise muskler, når det er påkrævet.

Jeg prøvede også et lyt via mine Hifiman HE1000 Se hovedtelefoner. Koblet til en Ear 90 hovedtelefonforstærker med signal direkte fra RIAA-forstærkeren, var der alle muligheder for at afsløre, hvad pickuppen magtede, Her sammenlignede jeg på et par gode gamle jazz-plader Hana ML med min Roksan Xerxes Shiraz. - En EMT baseret pickup i prisklassen over de 20.000 kroner. Absolut forskel. Mere krop og vægt bag Shiraz, men tydeligt flere detaljer opefter via ML. To meget forskellige pickupper, men ingen af dem faldt igennem. Skulle jeg vælge een af dem, så er Hana ML mere alsidig og åben i sin måde at gengive på.

Endelig kom Hana ML også over i min Glanz MH 124S arm. Den bedste arm jeg har, men også et noget ”forkert” valg med en arm til næsten 10 gange prisen for pickuppen. Dog ingen tvivl om, at det virkede. På Lana del Rey / NFR står hendes stemme fast naglet i perspektivet. Der er krop og al den indlevelse man kan ønske sig. Her prøvede jeg så også at køre gennem den netop modtagne Lundhal LL 1933 AG trafo (med sølv internt). Absolut ikke nogen dårlig kombination, men igen en trafo, der koster mere end pickuppen. Et meget uretfærdigt skift til min Ikeda 9Gss silver afslører så, hvad Hana ML ikke kan. Den er noget nedtoner i attack og detaljer, Lydbilledet ligger lidt længere i front med højttalerne  Samtidig er hele mellemtoneområdet noget fremhævet og lækkert. Mindre nøgternt, men absolut afslørende og hele tiden behageligt. I sammenligning er Ikeda noget mere åben, rå og lige på. Her får du et større lydbillede og flere detaljer. Jo, men prisen er også derefter!

Melody Gardot - igen på Glanz armen med direkte i MC indgangen. Jeg tager mig selv i at blive fanget af musikken. Lytter på den fremragende stemme, rummet og hele stemningen i pladen. Laid back med kontrol og stjæl. Bemærker det meget lave støjniveau, fra denne ellers godt brugte plade. Fremragende og man glemmer alt om hifi og higen efter mere. Hvad skal man mere? Det her lyder da bare fremragende.

Men hvad så med noget musik, hvor det SKAL lyde mindre pænt og lidt mere direkte. Jeg sætter TV-2 med "Rigtige mænd" på pladespilleren. En plade der vel nærmest må betragtes som "forbudt" her i Mee Too og krænkelsestiden. Men ikke desto mindre rigtig god musik. Samtidig er der godt med skub i både trommer og de elektriske guitarer. Steffen Brnadts stemme og resten af bandet står med masser af dynamik og vægt bag. Denne plade er fra før man dæmpede dynamikken og fik det hele til at blive "lydgrød". Et hurtigt skift til samme plade på Tidal er absolut en skuffelse. Men på vinyl og aftastet med Hana ML er der alt den indlevelse og nerve man kan ønske sig. Musikken har den umiddelbarhed og glæde man husker fra dengang i 1985 da den blev udgivet. Samtidig er det påfaldende, hvor få spor af tidens tand der kommer ud af rillerne. Hana ML har en evne til at fokusere mere på indholdet end knas og støj. Fremragende!

Jeg kan ikke skjule min begejstring for Hana ML. Det er ikke den bedste pickup jeg har oplevet, men den er heller ikke den dyreste. I denne prisklasse er der ellers mange konkurrenter. Der hvor Hana ML skiller sig ud, er med den homogene og "korrekte" gengivelse. Samtidig har den en umiddelbar naturlig formidling af musikken. En måde at spille på, så man ikke bliver træt af at høre sine plader. Kald det indlevelsesevne eller musikalitet - jeg kan gå ind for begge, for det virker. Det gælder alle musikformer,og genrer. Der blev spillet alt fra Kim Larsen og TV-2 over Verdi og Rossini til Lana del Rey og Melody Gardot i de måneder jeg lyttede. Alt i alt er Hana ML en  pickup, jeg kun kan anbefale.