ELAC PPA-2 MC/RIAA forstærker - Pris: kr. 8.000,-

Import og forhandling: Scandinavian Audio Systems - http://www.sas-audio.dk

Seneste opdatering 21. maj 2020

Tysk amerikansk samarbejde

ELAC er afgjort mest kendt for deres meget store højttalerproduktion, men hvem er så ELAC? Det tyske firma har snart 100års jubilæum, og de var faktisk blandt verdens største producenter af pladespillere tilbage i 40’erne. De har nu genoptaget fremstillingen af pladespillere, men i programmet finder du også forstærkere, DACs og meget andet. I 2016 overtog ELAC det amerikanske Audio Alchemy. Mange husker nok deres små DACs’ med eksterne strømforsyninger fra midten af 90’erne. Sådan opstod ELAC Alchemy serien, som oprindeligt blev lanceret fra Audio Alchemy i USA. Det er stadig
Peter Madnick der står for elektronikken, men RIAA'en som dengang var i to kabinetter, er nu samlet en boks. I samme Alchemy serie er der også en fornem forforstærker/DAC og PWM effektforstærker, alle i samme lave format. Her kigger jeg dog kun på PPA-2 MC/RIAA forstærkeren.

Elac PPA-2
PPA-2 er 48 cm bred og 40 cm dyb, men højden er kun 5 cm. Vægten er ca. 6 kg. Den let afrundede front er domineret af en vandret slids med små trykknapper samt lysdioder. Her vælges fra venstre "Mute", "input 1 eller 2", "sub filter", "MC eller MM" samt "Mono". Allle valg indikeres af en række lysdioder til venstre. Mute-funktionen er rar at have, når pladerne skiftes. Længst til højre på fronten finder man et lille display - mere om det følger. Umiddelbart et elegant design men de mange små sorte knapper på sort baggrund kan virke lidt uoverskueligt. Efter et stykke tid finder man dog hurtigt frem til, hvad der skal trykkes på.
ELAC bagsideELAC load

Mange muligheder

Noget usædvanligt i denne prisklasse byder PPA-2 på tilkobling af 2 pladespillere/arme. At den ene af dem så også kan være balanceret er endnu mere sjældent. Valget mellem XLR balanceret eller RCA vælges via små dipswitches på bagsiden. Indgang 2 er kun RCA. Begge indgange har i MC-stillingen kontinuerlig variabel impedans via to sæt små drejeknapper på bagsiden. Fra 5 ohm og op til 999 ohm. Indstillingen sker med hjælp af det lille display på fronten og de er separate for hver kanal og gemmes i en hukommelse. Der skiftes således også impedans, når man vælger en anden indgang. Med indstilling for MM (på bagsiden) er impedansen fast 47 kohm. Den variable Impedansindstillingen for MC er lidt tricky, men trods alt bedre end små dipswitches. Der skal ikke drejes meget på de små knapper, før impedansen ændres. Bare man rør knappen ændres den fra f.eks. 15 til 55 ohm. Når den slippes ændres værdien igen. Det er et tålmodighedsarbejde og meget svært at ramme samme værdi for begge kanaler. Få ohms forskel må være acceptabelt. Reelt burde det være multitur potentiometre, eller man skulle have reduceret området til 10 til 100 ohm. I
deen er god, men der skal nok lige arbejdes på det. Langt de fleste indstiller vel kun én gang. Her skulle jeg have fat i dem flere gange. Med den trinløse impedanstilpasning kan man finde frem til en optimal belastning af pickuppen, hvilket ikke altid er det der oplyses fra producenten. Her fandt jeg frem til 30 ohm for min Ikeda var optimalt, mens den højimpedante EMT MCH II skulle have 999 ohm. Min Ortofon MC 5000 fik ca. 20 ohm.

ELAC interntELAC impedance

Internt finder man en fuld FET bestykning og diskret opbygning. Altså ingen IC’er i signalvejen. Hvorvidt der køres 100% balanceret hele vejen igennem er ikke oplyst. Al omskiftning sker internt via guldbelagte relæer. Der er en kompetent stor strømforsyning adskilt af en metalprofil ned gennem kabinettet. Meget fint lavet. På bagsiden finder man også et stik til strømforsyning af Elacs egne pladespillere.

Ibrugtagning

Der er mange funktioner og nogle af dem er på bagsiden. Der skal mere end et kig i manualen til, før man finder ud af, hvordan alle de mange muligheder udnyttes. Man skal vide, at når impedansen indstilles via displayet til højre, lukker alle andre funktioner. Via phonoindgangene er der hhv. 42dB og 60dB forstærkning. Kører man balanceret er der naturligt nok 48dB og 66dB på hhv. MM og MC indgangen. I praksis rigeligt til langt de fleste pickupper. Selv min Ortofon MC 5000 befandt sig fint med PPA-2.

PPA-2 har så mange muligheder, at man let bliver forvirret. Jo, der er to stelforbindelser – hhv. ”ground” og ”chassis ground”. Hvilken man skal vælge oplyses ikke. Jeg fik bedst resultat med den normale ”ground”. Man kan køre balanceret ud, selv om der kun er RCA ind. Omvendt går også. Men man skal lige være klar over, at hvis der skiftes mellem MM og MC på fronten, så er det ikke nok. De små kontakter på bagsiden skal også skiftes, ellers risikerer man, at få den lave impedans, der er valgt for MC. En MM ind i 30 ohm lyder ikke godt!

Lyden af en tysk amerikaner

Rucjee KeeLove over gold mobile
Lyden fra min Ikeda pickup var ikke helt som jeg huskede den. Ikke fordi der manglede detaljer, men fordi de nærmest blev trukket lidt frem i lydbilledet. Det hele var lige en tand mere pågående og ”lyt til mig” end jeg er vant til. Der var stadig pæn dybde i lydbilledet, men de enkelte lag var lidt mere diffuse. Samtidig var det en gengivelse med mere kant og slam. Absolut fremragende med Rickee Lee Jones og Chuck E’s in love fra hendes debutplade (her en Mobile Fidelity udgave). Der spilles med en ekstra energi og nerve, men så kan man sige de lidt finere detaljer træder i baggrunden. Her er det så musikkens nerve og det engagerende der kommer i første række.

En af mine nyeste erhvervelser er Dire Straits / Love over Gold. En Mobile Fidelity Original Masters Series med to plader, der kører 45 omdrejninger. Musikken har jeg hørt mange gange, men her med endnu mere luft og dynamik end før. Det er lige guf for PPA-2, der til fulde afslører hvad der gemmer sig i rillerne. Der blev også lyttet via Hifiman HE1000SE hovedtelefoner og det er en meget afslørende oplevelse. Masser af detaljer og ingen støj. Den gamle plade har fået nyt liv og det var så absolut en nydelse at høre den via PPA-2.

Adele / 21 var der også meget godt styr på. Det er ikke den mest fantastiske optagelse, men Elac PPA-2 formåede at fokusere på det positive, dynamikken og hendes stemme. Der blev ikke holdt tilbage og vokalen står pænt defineret med den noget rå fornemmelse, der skal være. Toppen kling noget tørt og der er ikke så meget luft, men det må primært skyldes pladens manglende kvaliteter.

Getz Gilberto - LPDave Brubeck Quartet / Gone With The Wind. Denne gang med min Jelco TK-850L arm og en Dynavector Karat diamant eller med den lille Audio Technica VM99SH. Begge fremragende pickupper monteret i en rigtig god arm. Elac riaaen lever op til begge kombinationer og leverer både med MM og MC en glat sammenhængende gengivelse. Frem for alt en gengivelse der er meget nem at lytte til. Man savner ikke noget og det hele gengives meget præcist og nøgternt. Der er godt med detaljer og det hele står på plads i lydbilledet. I første omgang kunne jeg savne lidt varme, men det blev gjort til skamme med den næste plade.

Stadig med Audio Technica pickuppen kom den udødelige Getz/Gilberto featuring Antonio Carlos Jobim på pladetallerkenen – original presning af optagelsen fra 1964. En meget overraskende oplevelse. I denne kombination går det hele op i en højere enhed. Elac PPA-2 leverer en levende og musikalsk gengivelse. Igen med det hele lidt mere tæt på kroppen så alle detaljer kommer i fokus. Man kan også sige, at musikken rigtigt kommer ud af højttalerne og ind i lytterummet. Der er mere fokus på det umiddelbare og nærværende. Absolut en nydelse. Dette viser også tydeligt, at en forholdsvis billig pickup med en god arm og riaa kan levere imponerende resultater.

ELAC PPA-2 er en imponerende MC/RIAA til en absolut rimelig pris. Ja faktisk får du to, da du har muligheden for at tilslutte to pladespillere / arme. Både RCA indgangen og den balancerede drift giver en god støjsvag gengivelse. Lyden er, tør man sige det, lidt ”amerikansk” stram og fremme i skoene, men med lidt ”tysk” disciplin, præcision og glathed. Det hele giver en god fysisk fornemmelse og masser af energi. Det er en rigtig musikformidler med god fokus på det sprudlende og dynamiske i musikken. Kort sagt en imponerende RIAA til prisen. Jeg fik spillet mange typer musik i testperioden og på intet tidspunkt savnede jeg nogen af mine andre langt dyrere riaa-forstærkere. Det må siges at være et godt tegn.

TILBAGE TIL TEST OG ANMELDELSER